افزایش ۸۳ درصدی مالیات ابرازی صاحبان مشاغل
به گزارش فوری خرید، سازمان امور مالیاتی کشور با انتشار گزارشی از تحقق ۱۲۲۹همت درآمد مالیاتی در سال ۱۴۰۳ خبرداد.
به گزارش فوری خرید به نقل از مهر، اصلی ترین منبع درآمدی دولت در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور درآمدهای مالیاتی به حساب می آید. در فرایند تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، دولت با لحاظ ظرفیتهای اقتصادی کشور، شرایط کلان مالی و شاخصهای مؤثر بر درآمدهای پایدار، رقم ۱، ۱۲۲ هزار میلیارد تومان را بعنوان پیشبینی درآمدهای مالیاتی در لایحه به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد. در ادامه فرایند تصویب، این رقم در قانون بودجه مصوب سال ۱۴۰۳ کل کشور به ۱، ۲۲۲ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. این رقم حکایت کننده از رشد ۵۱ درصدی نسبت به درآمدهای مالیاتی وصول شده در سال ۱۴۰۲ است.
این در حالیست که تحقق درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۲ هم نسبت به عملکرد سال ۱۴۰۱، رشد قابل توجهی معادل ۷۲ درصد را تجربه کرده بود. بنابراین، پیشبینی درآمد مالیاتی در سال ۱۴۰۳ بر پایه روندی تصاعدی و در عین حال با اتکا به اصلاحات ساختاری و ظرفیتهای بالفعل و بالقوه نظام مالیاتی صورت گرفته است.
دستاورد سازمان امور مالیاتی در ۱۴۰۳
افزایش رقم پیشبینی شده در بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور برای درآمدهای مالیاتی، با عنایت به رشد چشم گیر تحقق درآمدهای سال ۱۴۰۲، در شروع سال جاری از منظر خیلی از کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی هدفی بلندپروازانه و دشوار ارزیابی می شد. برخی هم تحقق این میزان درآمد مالیاتی را در تعارض با حفظ ثبات و آرامش در فضای اقتصادی و بازارها می دانستند.
با وجود چنین دیدگاه هایی و در حالی که اقتصاد کشور پارسال با رخدادهای کم سابقه و پیشبینی ناپذیری مواجه بود، سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر برنامه ریزی دقیق، تصمیم گیری هوشمندانه و اجرای اقدامات سنجیده و بموقع، موفق شد درآمدهای مالیاتی تحقق یافته را از سقف تعیین شده در قانون بودجه فراتر ببرد و عملکردی فراتر از انتظارات ثبت کند.
در همین راستا، یکی از اقدامات مؤثر سازمان، بهره برداری هدفمند از ظرفیت تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم بود که با اتکا بر اشراف اطلاعاتی سازمان به فعالیتهای اقتصادی و داده های مالی مؤدیان، امکان محاسبه و تشخیص مالیات صاحبان مشاغل خرد و پردرآمد را به شکل سیستمی فراهم ساخت. این اقدام، ضمن بهینه سازی فرایند مالیات ستانی در این گروه از مؤدیان، زمینه ساز افزایش دقت، عدالت و سرعت در تعیین مالیات متعلق شد و نقش بسزایی در ارتقاء درآمدهای مالیاتی ایفا کرد. فراهم کردن زمینه امکان انتخاب محل مصرف مالیات توسط مؤدیان مالیاتی منجر به افزایش رضایتمندی و مشارکت آنها در پرداخت مالیات شده و در نتیجه تمکین مالیاتی و افزایش ۸۳ درصدی مالیات ابرازی صاحبان مشاغل نسبت به سال قبل را به دنبال داشته است.
با هوشمندسازی نظام مالیاتی در جهت پیشگیری از فرار مالیاتی امکان شناسایی و ثبت نام حدود ۴میلیون مؤدی جدید فاقد پرونده فراهم گردید و از این طریق تعداد مؤدیان مالیاتی از حدود ۸میلیون مؤدی در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۲ میلیون مؤدی در سال ۱۴۰۳ رسیده است.
پیاده سازی عملیاتی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و تولید اظهارنامه مالیات ارزش افزوده به شکل پیش فرض بر مبنای اطلاعات خود مؤدیان منجر به افزایش تسلیم تعدادی اظهارنامه و همینطور ابراز مثبت، به ارزش اسمی بالغ بر ۴۵۶ همت شد. این رقم در مقایسه با سال قبل رشد ۷۳ درصدی داشته است. این میزان رشد در سال ۱۴۰۲ (نسبت به ۱۴۰۱) معادل ۵۲ درصد بوده است. افزایش این ارقام حکایت از رشد تصاعدی ابرازی مؤدیان در اظهارنامه با اجرایی شدن قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان داشته است.
در راستای ارتقاء شفافیت مالی و استقرار عدالت مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور طی سال ۱۴۰۳ با تشکیل و تقویت مرکز بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پول شویی، اقدامات گسترده و هدفمندی را در شناسایی مؤدیان صوری و فراریان مالیاتی به انجام رساند. این مرکز، با استفاده از زیرساخت های داده محور و سامانه های هوشمند، بعنوان بازوی نظارتی سازمان، نقش مؤثری در شناسایی فعالیتهای اقتصادی پنهان و ناقضان قانون بازی کرده و سهم بسزایی در پیشگیری از اتلاف منابع مالی دولت و احقاق حقوق عمومی داشته است.
از دیگر اقدامات برجسته سازمان در سال ۱۴۰۳، اجرای گسترده حسابرسی سیستمی پرونده های مالیاتی بود. این رویکرد نوین باعث کاهش تمرکز نیروی انسانی بر رسیدگی به پرونده های خرد و کم ریسک شده و در عوض، ظرفیت کارشناسان و مأموران مالیاتی برای رسیدگی به پرونده های کلان، مهم و پیچیده در کوتاهترین زمان ممکن فراهم گردید. اجرای این سیاست، به ارتقاء بهره وری سازمان و تسریع در فرایند تعیین مالیات های واقعی در گستره ای وسیع از پرونده ها انجامید و شرایط تحقق وصول عادلانه و مؤثر مالیات در سال مذکور را فراهم ساخت. در زمینه حل و فصل اختلافات مالیاتی نیز، سازمان با اتخاذ نگاهی نظام مند و تقویت فرآیندهای اجرایی هیات های حل اختلاف، زمینه بهبود عملکرد این هیات ها را فراهم نمود. تمرکز بر برنامه ریزی هدفمند، نظارت مستمر و بهینه سازی روند برگزاری جلسات، منجر به افزایش ۳۲ درصدی صدور آرای مالیاتی در این هیات ها نسبت به سال قبل شد. این امر نقشی کلیدی در تسریع قطعیت یافتن پرونده ها، افزایش وصولی ها و کاهش زمان بلاتکلیفی مؤدیان و سازمان ایفا کرد.
همچنین، سازمان امور مالیاتی کشور با تداوم همکاریهای راهبردی و مؤثر با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بهره برداری از ظرفیت ابزارها و بسترهای حاکمیتی مالی، موفق به پیگیری و وصول بخش قابل توجهی از معوقات مالیاتی ابربدهکاران شد؛ اقدامی که ضمن بازگرداندن منابع مالی قابل توجه به خزانه کشور، گامی بلند در جهت تقویت انضباط مالی، بازدارندگی مؤثر و اعتمادآفرینی در فضای مالیاتی کشور بحساب می آید.
عبور از سقف بودجه
سازمان امور مالیاتی کشور با وجود پیش آمدن شرایط غیرقابل پیشبینی در سال ۱۴۰۳، توانست با استفاده از تدابیر نوآورانه و اقدامات بی سابقه در حوزه توسعه پایگاه های داده ای، هوشمندسازی فرآیندها، اصلاح روش های مالیات ستانی و ایجاد شفافیت مالی، تحولی چشمگیر در زمینه مالیاتی کشور رقم بزند. این اقدامات که با هدف تسهیل تمکین مالیاتی و ایجاد فرهنگ پذیرش مالیات در بین آحاد جامعه صورت گرفت، منجر به تحقق درآمدهای مالیاتی به میزان قابل توجهی فراتر از پیشبینی های موجود در بودجه کل کشور شد.
در این راستا، میزان درآمدهای مالیاتی کشور در سال ۱۴۰۳ به رقم ۱۲۲۹ همت رسید که این امر نشان دهنده رشد چشمگیر ۵۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۲ است. از مجموع این درآمد، مبلغ ۸۰۱ همت از راه مالیات های مستقیم حاصل شد؛ درحالی که ۴۲۸ همت دیگر از راه مالیات بر کالا و خدمات تأمین شد.
این موفقیت نشان دهنده اراده راسخ دولت و سازمان امور مالیاتی در تحقق شفافیت اقتصادی و تقویت منابع مالی کشور است و نویدبخش تحولی اساسی در نظام مالیاتی و اقتصاد کشور در آینده ای نه چندان دور است.
منبع: forikharid.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظر کابرهای فوری خرید در مورد این پست