رئیس كمیته گردشگری شورای شهر تهران خبر داد

خانه فروغ آماده بهره برداری

خانه فروغ آماده بهره برداری

فوری خرید: رییس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در مورد آخرین وضعیت خانه های تاریخی و مراکز گردشگری توضیحاتی ارائه نمود.



به گزارش فوری خرید به نقل از ایسنا، سید احمد علوی امروز در یک نشست خبری با اعلان اینکه گردشگری یکی از مطالبی است که شورا روی آن حساسیت دارد، تصریح کرد: موضوعات میراث فرهنگی و گردشگری مستقیماً با هویت فرهنگی- اسلامی و تاریخی ارتباط دارد و اگر به آن بی دقتی شود نسبت به میراثی که به ما رسیده بی دقتی شده است.

در زمان تشکیل کمیته گردشگری شورای ششم تعدادی از موضوعات در حاشیه بود، اظهار داشت: بیشتر اعضاء شورا درگیر موضوعات میراثی و گردشگری شهر هستند. گردشگری و فراغت موضوعی است که با حال و روان شهروندان کار دارد و کوشیدیم در این دوره اقداماتی انجام دهیم که هم به حفظ هویت و فرهنگ خود دقت کنیم و هم بودجه و اعتبارات را افزایش دهیم.

به گفته علوی، امروز فقط در عرصه تورهای گردشگری در محلات بودجه یکصد میلیارد تومانی تصویب کردیم و در بحث نگهداری و مرمت آثار میراثی نیز قبل از این بودجه موردی تعیین شد به شکلی که برای سال ۱۴۰۳ علاوه بر یکصد میلیارد بودجه موردی، حدود ۴۰۰ میلیارد هم به شهرداری بصورت یکجا برای جاهایی که شناسایی نشده اعتبار دادیم.

رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران درباره ی وضعیت مرمت خانه وثوق الدوله، اظهار داشت: گلایه هایی در مورد مرمت خانه وثوق الدوله که در دهه ۹۰ خریداری شد، وجود دارد چونکه این مجموعه درحال از میان رفتن است، در صورتیکه در اختیار شهرداری است و ما بجای دیگری نمی توانیم بگوییم مرمت کنید، درباره ی زمان بر شدن مرمت خانه وثوق الدوله گلایه دارم چونکه این روند سه ساله طول کشیده است.

خانه «شیخ فضل الله» در اختیار شهرداری


خانه «فروغ» آماده بهره برداری


وی با تأکید بر این که در مورد موزه ها و خانه موزه ها اتفاقات خوبی افتاده است، اظهار داشت: خانه شیخ فضل الله آماده شده که در اختیار شهرداری قرار بگیرد تا مرمت شود. خانه فروغ نیز مرمت شده و آماده بهره برداری است. خانه نیمایوشیج نیز توسط سازمان زیباسازی به بهره برداری رسید و درخواست ما این است که مسیر منتهی به خانه نیما به گذر گردشگری تبدیل گردد.

وی در مورد تبدیل خانه هوشنگ مرادی کرمانی به خانه قصه نیز اظهار داشت: شهرداری با یک نفر در بخش خصوصی قرارداد بست که این خانه به خانه موزه و خانه قصه تهران تبدیل گردد.

به گفته علوی، برای پروژه سیمان ری نیز تلاش ها به ثمر نشست و موزه سیمان ری به بهره برداری رسید که جای قدردانی از معاونت شهرسازی و سازمان نوسازی دارد.

وی با اعلان اینکه در منطقه ۱۲ در مورد مرمت بازار تهران نیز اتفاقات خوبی رخ داد، اظهار داشت: بازار یکی از نقاط میراثی پرتردد تهران است که قلب اقتصادی کشور است و خیلی از خانه های تاریخی و مکان رویدادهای تاریخی در این منطقه است. وقتی مرمت در بازار تهران رخ می دهد طبیعتا ایمن سازی نیز رخ می دهد و به نظرم خیلی از راسته ها در این دوره مرمت و ایمن سازی شده است.

وی با اعلان اینکه مسجد حاج رجبعلی که یکی از قدیمی ترین مساجد تهران است که درصدد مرمت آن هستیم، اضافه کرد: امید است خانه خبرنگاران نیز پس از بارها اعلام زمان افتتاح، مورد بهره برداری قرار گیرد و در مورد ساختمان بلدیه نیز باید بگویم که با نصب تابلوی روزشمار اعلام نمودند که یکصد روز دیگر افتتاح خواهد شد.
علوی اضافه کرد: یکی از نکات در عرصه میراثی این است که دو نوع مالکیت حقوقی و بخش خصوصی داریم که مالکان حقوقی مشخص هستند و عمدتاً سازمان ها و ارگان ها مالک این ساختمان های میراثی هستند که ردیف بودجه دارند اما در مورد مالکان بخش خصوصی باید اقدامات تشویقی در نظر گرفته شود. کار سختی است که برای مالکان میراثی بخش خصوصی امتیازی بدهیم اما در اسفندماه سال قبل مصوبه ای در شورای شهر داشتیم که بر طبق آن بنای واجد ارزش می تواند کاربری مورد تصویب سازمان میراث را داشته باشد و حتی یک ریال نیز عوارض به شهرداری پرداخت نمی کند اما شهرداری بنا به دلیلهای نامشخص تبلیغاتی برای اجرای این مصوبه نداشت و خیلی از شهروندان از این مصوبه ناآگاه هستند.
علوی با تأکید بر این که عوارض بنای پشتبان که حداکثر۲۰۰ متر خواهد بود نیز دریافت نمی نماییم، اضافه کرد: همین طور تصویب گردید که هرگونه مرمت بناهای تاریخی در اختیار شهرداری تهران باید تاییدیه کمیته تخصصی را گرفتن کنند و با مصوبه هیات مدیره نمیتوان کار مرمت را انجام داد.
وی در مورد خشک شدن چشمه علی با اعلان اینکه مرمت ها در اطراف چشمه علی شروع شده است اظهار داشت: آب چشمه علی امروز خشک شده و بعضی می گویند به سبب فعالیت مترو بوده اما این که هر طرحی به میراث پیشنهاد می دهیم که آب به چشمه علی برگردد آنها مخالفت میکند جای سوال است و باید این مساله مطالبه شود.
رییس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران با اعلان اینکه مطالعات تعدادی از مسیرهای گردشگری شروع شده است، اظهار داشت: در محدوده بی بی شهربانو، سرخه حصار و... درحال طراحی مسیرهای گردشگری هستیم.
وی با اعلان اینکه مسیر گردشگری کودک در منطقه ۲۱، گردشگری وردیج در منطقه ۲۲، مسیر گردشگری سرخه حصار و... درحال پیگیری است اظهار داشت: شهربازی در تهران مغفول بود و کوشیدیم شهربازی ها را فعال نماییم و شورای شهر تاکید دارد که شهربازی پروژه هزار ویک شهر فعال شود و این در حالیست که برخی شهربازی های قدیمی همچون بعثت وبسیج نیز با رعایت موازین ایمنی احیا شده است.
وی در مورد باغ حش ها نیز با اعلان اینکه باغ وحش ارم. باغ وحش اصلی تهران است اظهار داشت: به مدیریت باغ وحش نیز اعلام کردیم که در مورد تامین پارکینگ وایجاد دسترسی ها کمک نماییم.
رییس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران در مورد سینماهای باغ کتاب با تأکید بر این که یک هزار و ۳۰ صندلی توسط شرکت توسعه فضای فرهنگی به مجموعه شهرداری تهران اضافه می شود اما شهرداری تهران در دوره قبل با پیمانکار گرفتار مسکل می شود و کلا در ۱۰ سالن سینما بسته می شود، اظهار داشت: این سالن های سینما به سبب اختلاف با پیمانکار بسته بودند و جا دارد از شهردار تهران بابت ورودش تشکر کنم و مشکل حل شد و سینماها باردیگر فعال گردیده است.

وی در مورد پروژه البرز لشکرک با اعلان اینکه زمین هایی برای ارتقای سرانه های فرهنگی واجتماعی تحویل شهرداری تهران شد، اظهار داشت: شرکت توسعه فضای فرهنگی قسمت تجاری پروژه البرز لشکرک را ساخت و واگذار کرد اما هنوز در مورد بخش های فرهنگی و اجتماعی رخ نداده است.
رییس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران با اعلان اینکه ۱۱ سال از ساخت پروژه ایینی باد صبا گذشته و هیچ مدیریتی نتوانسته ایرادات سازمان بازرسی را رفع کند، اظهار داشت: در مورد فروش کتاب های کتابخانه آیت الله طالقانی باید شهرداری تهران تهران دلیل فروش کتاب ها در بازار آزاد را بگوید و بهانه پذیرفتنی نیست.
وی در مورد تبدیل زندان اوین به موزه با اعلان اینکه این آمادگی از طرف مدیریت شهری وجود دارد اما باید این آمادگی از طرف قوه قضاییه ایجاد شود، اظهار داشت: در مورد انتقادات وارده در مورد نحوه مرمت خانه ها و سردرهای میراثی ما به شهرداران مناطق اعلام کردیم که مرمت ها بر طبق مجوزهای سازمان میراث فرهنگی باشد و بر طبق ارتباط با این سازمان مبادرت به مرمت کنند.
علوی با تأکید بر این که از تمام مجموعه های گردشگری گزارش عملکرد دریافت کردیم و بر روی عملکرد آنها نظارت داریم، اظهار داشت: در مورد آخرین وضعیت تابلوهای موزه امام علی باید بگویم که کمیته هنر شورای شهر درحال پیگیر این مساله هستند و آخرین اقدامات را از کمیته هنر باید پیگیری کرد اما بر طبق گزارش های دریافتی قسمتی از تابلوها برگشته و مابقی تابلوها منهای آن دو تابلو فروخته شده، به ایران برمی گردد.





منبع:

1403/07/24
09:23:44
5.0 / 5
50
تگهای خبر: اقتصاد , اقتصادی , بازار , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
فوری خرید