فعالیت ۱۲۴۰ کیوسک در تهران

فعالیت ۱۲۴۰ کیوسک در تهران

به گزارش فوری خرید، اعضای شورای شهر تهران طرح ممنوعیت افزایش کیوسک ها (دکه ها) و کاهش سالیانه دو درصد از تعداد کیوسک های موجود در تهران را جهت بررسی بیشتر و اعمال اصلاحات به کمیسیون خدمات شهری شورا ارجاع دادند.


به گزارش فوری خرید به نقل از ایسنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و هفتادمین جلسه علنی این شورا بررسی طرح ممنوعیت افزایش کیوسک ها (دکه ها) و کاهش سالیانه دو درصد از تعداد کیوسک های موجود در سطح مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران را در دستور کار خود داشتند که در همین جهت مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با اعلان اینکه در جهت فعالیت ون کافه ها برای سلامت شهروندان دغدغه وجود دارد و امکان دارد شهروندان ضررهایی را متحمل شوند اظهار داشت: شرطی که مدنظر بود اینست که ون کافه ها از وزارت بهداشت مجوز دریافت نمایند. بین ۶ ماه تا یک سال برای ون کافه ها باید تصمیم گیری شود.
در ادامه محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم اظهار داشت: برای فعالیت ون کافه ها هم لایحه ای به شکل جداگانه باید عرضه شود. کیوسک ها باید تعیین تکلیف شود و مابقی موارد مشابه باید در فرصتی دیگر و لایحه ای دیگر مورد بررسی قرار بگیرند.
حبیب کاشانی خزانه دار شورای شهر تهران هم با اعلان اینکه کاهش سالیانه ۲ درصد از کیوسک ها بار حقوقی دارد اظهار داشت: با گسترش تهران اجازه دادیم دکه های یخ تغییر شکل دهند. این که تلاش ما ساماندهی مبلمان شهری و پیشگیری از افزایش افسار گسیخته این کیوسک هاست، اتفاق مثبتی است.
کاشانی افزود: برخی خانواده های ایثارگر مایلند دکه هایی داشته باشند و درآمدزایی صورت بگیرد اما امروز می بینیم که کیوسک ها دیگر مطبوعاتی نیستند و تبدیل به سوپرمارکت شده اند. افراد جوانی خویش را در این کیوسک ها گذاشته اند و طبیعتاً قوه قضاییه هم با وجود مصوبه شورا با آن مخالفت خواهد کرد؛ بنابراین باید تدبیری اندیشیده شود که چگونه می خواهیم این کیوسک ها را کاهش دهیم. در سال آخر فعالیتمان نباید آه و ناله افراد را پشت سر خود داشته باشیم.
در ادامه این جلسه سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورا هم با اعلان اینکه شرایط کاهش دو درصد از کیوسک ها باید اعلام گردد تصریح کرد: وضعیت فردی که مقرر است کیوسک او حذف شود، چگونه خواهد بود؟ خیلی از کشورهای دنیا به سمت ون کافه ها رفته اند و به این علت حذف ون کافه حذف درستی نیست و باید شرایطی برای آنها در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: باید شرایط ویژه ای برای صدور مجوز این ون کافه ها در نظر بگیریم و یا وزارت بهداشت تأییدیه ای برای ون کافه ها داشته باشد. اگر مقرر است در حوزه ای مجوزی اعطا شود باید از سمت شرکت ساماندهی مشاغل باشد؛ چونکه می بینیم در مواردی شهرداری مناطق و یا سازمان بوستان ها مجوز صادر می کنند.
در ادامه مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با اعلان اینکه برخی ون کافه ها تجهیزات تهیه کرده اند و منظور ما حذف آنها نیست، اظهار نمود: برخی خودرو ها همچون گاری وسط خیابان ایستاده اند و میوه می فروشند و هیچ کس کاری با آنها ندارند. این موارد باید ساماندهی شوند.
وی تصریح کرد: پیشنهاد بنده این بود که فعلا مجوز ندهند تا دستور العمل تهیه شود. شستشوی ظروف ون کافه ها چگونه انجام می شود؟ آیا بهداشت رعایت می شود؟ در خیابان ۳۰ تیر یک منبع آب پیشبینی کرده بودند که ظروف را می شستند اما روال درست نبود. در کشورهای دیگر در فضاهای بزرگ ون کافه ها مستقر می شوند برای مثال در پیاده روی ۳.۵ متری یک کیوسک مستقر است و روزنامه ها در پیاده رو قرار داده شده است.
رئیس شورای شهر تهران افزود: سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز از آنها و پارک ها ممنوع می باشد و شهرداری وظیفه دارد از این موارد جلوگیری و نسبت به بازگشایی معبر توسط نیروهای خود رأساً اقدام نماید.
وی ادامه داد: کیوسک هایی که قبل از قانون فعال بودند، بعد از تصویب قانون، شهرداری مکلف است نسبت به برداشتن کیوسک ها اقدام نماید و درصورتیکه صاحبان ادعای خسارت داشته باشند با نظر کمیسیون مقرر در ماده ۷۷ نسبت به جبران خسارت آنها اقدام خواهد شد. ازاین رو نباید ضرری به کسی وارد شود.
چمران با تکیه بر این که کیوسک هایی بعد از تصویب قانون راه اندازی می شوند توسط شهرداری جمع آوری خواهند شد و هیچ خسارتی هم به آنها داده نمی شود اظهار داشت: پیشبینی کردیم که در بودجه شهرداری خسارتی که به این ۲ درصدی ها پرداخت می شود، بگونه ای باشد که خسارت جبران و شرایط برای اشتغال آنها در زمینه ای دیگر فراهم گردد.
در ادامه آقامیری هم با اعلان اینکه هزار و ۲۴۰ کیوسک داریم که اگر قرار باشد سالانه دو درصد از کیوسک ها حذف شود ۵۰ سال زمان خواهد برد اظهار داشت: باید این مصوبه در طول ۶ تا ۷ سال اجرایی شود و شرایطی برای آن در نظر بگیریم.
چمران در ادامه این جلسه با اعلان اینکه ۴۰ ون کافه از شرکت ساماندهی مشاغل مجوز دارند، اظهار نمود: مبحث ما با ون کافه هایی است که کنار خیابان میز و صندلی می گذارند و قوانین را رعایت نمی کنند. ما می گوییم اگر کسی برای مجوز جدید ون کافه اقدام نمود، این مجوز داده نشود تا دستورالعمل خاص آن به تصویب برسد.

پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا هم با دیگر با اعلان اینکه کیوسک ها در دهه های قبل مقابل مغازه هایی قرار گرفته که مورد اعتراض کسبه است تصریح کرد: مشکل ترافیکی و سد معبر هم از دیگر مشکلات است. برخی مجموعه ها خودسرانه اتاقک هایی را در معابر ایجاد می کنند و یا در مواردی کانکس مستقر شده است.
پیرهادی با اعلان اینکه در مورد سلامت مردم یک روز هم نباید غفلت کرد اضافه کرد: باید تمام این ون کافه ها از وزارت بهداشت مجوز داشته باشد. اگر جان یک شهروند به خطر بیفتد، چه کسی باید پاسخگو باشد؟ همه تبعات چنین اتفاقی متوجه شورا و شهرداری خواهد بود.
وی با اعلان اینکه سلامت کارکنان ون کافه ها هم احتیاج به بررسی و تأیید دارد تصریح کرد: رعایت بهداشت جدا از سلامت کارکنان آنهاست. ایرادی که کارشناسان بهداشت از وضعیت ون کافه ها گرفتند، بیشتر از ۱۰ مورد است. با سلامت مردم نمی توان شوخی کرد و باید در اولویت ما باشد و تعیین تکلیف شود. کسی با اصل ون کافه مشکلی ندارد و مساله ما دریافت مجوزهای لازم از وزارت بهداشت است.
علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل هم با اعلان اینکه نظام مبارزه با تخلفات باید مورد توجه قرار بگیرد، اظهار داشت: تمام مواردی که عنوان شد نشان دهنده تخلفات دراین زمینه است و میتوان با متخلفین در فعالیت کیوسک ها برخورد کرد.

به گزارش فوری خرید به نقل از ایسنا، در نهایت طرح ممنوعیت افزایش کیوسک ها (دکه ها) و کاهش سالیانه دو درصد از تعداد کیوسک های موجود در سطح مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران جهت بررسی بیشتر و اعمال اصلاحات به کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا ارجاع شد.


1403/07/23
08:07:42
5.0 / 5
52
تگهای خبر: حقوق , خدمات , خودرو , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
فوری خرید