رئیس كمیسیون حمل و نقل شورای شهر عنوان كرد

بررسی وضعیت ۶۳۰ ون در شهرداری تهران

بررسی وضعیت ۶۳۰ ون در شهرداری تهران

به گزارش فوری خرید، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گزارشی از آخرین وضعیت تحویل و بهره برداری از ۶۳۰ ون تحویلی از وزارت کشور ارائه نمود.


به گزارش فوری خرید به نقل از ایسنا، جعفر تشکری هاشمی بامداد امروز در جلسه علنی شورای شهر تهران با عرضه گزارشی از وضعیت ون های تحویلی از وزارت کشور با اعلان اینکه از روز اول شورای شهر درمورد حمل و نقل دغدغه داشته است و یکی از مهم ترین مشکلات و دغدغه های ما چاره اندیشی درمورد حوزه حمل و نقل بود و امروز درمورد یکی از موضوعات در رابطه با حمل و نقل عمومی صحبت می کنم، اظهار داشت: قبل از آن که بخواهم گزارش دهم در دو نوبت این مورد را به شهرداری تهران منعکس کردم و یک بار هم آقای کاشانی در این خصوص تذکر داده اند و یک بار هم با مدیران شهرداری صحبت کردم تا اطلاعاتی بدهند. یا این گزارش اصلاح گردد و یا از مبحث صرف نظر نماییم و حتی واحدهای دست اندرکار در این مورد هم از عرضه گزارش ها خودداری کردند و به شکل های عجیب و غریب توانستیم این اطلاعات را کسب نماییم.

وی با اعلان اینکه در مورد واگذاری ون ها باید بگویم که وزارت کشور تولید ۵۰۰۰ ون را با شرکت خودرو دیزل قرارداد بسته بود تا به شهرداری های کل کشور واگذار کند، اظهار داشت: بخشی از این ون ها در نخستین گام ها قرار شد به شهرداری ها داده شود و بر مبنای آن چه که وزارت کشور تصمیم گرفت قرار شد ۷۰ درصد مبلغ ون ها بعنوان کمک وزارت کشور و دولت تلقی شود و ۳۰ درصد را شهرداری ها پرداخت کنند که سهم شهرداری تهران هم ۶۳۰ دستگاه اعلام گردید که به همین دلیل تصمیم بر این شد تا در زمان مقرر پول در ارتباط با ۶۳ واگن را پرداخت کنند و در صورت جلسه تاکید شد که این پول باید پرداخت گردد و ناوگان تحویلی به بخش خصوصی واگذار و مبالغ پرداختی مجدداً به خزانه واگذار شود.

تشکری هاشمی با تکیه بر این که شهرداری تهران در تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۱ آیین رونمایی از تاکسی ون ها را برگزار کردند، اظهار داشت: به همین دلیل شهرداری تهران به ازای هر دستگاه تاکسی ون یک میلیارد و ۲۰ هزار تومان پرداخت کرد که با در نظر گرفتن سهم ۳۰ درصد، ۱۹۲ میلیارد و ۷۸۰ هزار تومان می شده است؛ اما هیچ کدام از این ون ها محقق نشد و سهم شهرداری تهران بابت ۳۰ درصد ۷۷ میلیارد و ۱۱۲ میلیون تومان می شد و شهرداری تهران مبلغ ۲۷۶ میلیارد تومان واریز کرد که نخستین اشکال این بود که چرا با وجود آن که بیشتر از ۲۵۰ دستگاه بیشتر تحویل نگرفته شده است و از زمان توافق وزارت کشور بیشتر از دو سال قبل است، اما نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان مازاد پرداخت شده و هیچ اتفاقی نیفتاده است و اگر حتی ۶۳۰ دستگاه هم واگذار می شد حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان مازاد پرداختی داده شده است و معلوم نیست که چرا این مبالغ پرداخت شده.

وی اضافه کرد: درمورد روش استفاده از این ون ها باید اظهار داشت که با وجود آن که شش ماه از ورود ون ها گذشته است در تذکری به شهردار تهران اعلام کردم که از این ون ها به درستی استفاده نمی شود و شهردار تهران هم پاسخ داد که باتوجه به مکاتباتی که انجام شده است تابحال برنامه زمانبندی تحویل و دستورالعمل نحوه بهرداری از ناوگان بعنوان یکی از الزامات علیرغم پیگیری های انجام شده از جانب شهرداری به شهرداری تهران ابلاغ نشده است و تاخیر در ورود خودرو ها خارج از اختیار شهرداری تهران است و ضروری است بخشی از وجوه تعیین تکلیف شود. همینطور گفته شده است که باتوجه به این پیگیری ها تحویل ۹۵ دستگاه در دست انجام است و ۱۷۹ دستگاه انجام پذیرفته که ۱۰۰ دستگاه آماده تحویل است و سایر دستگاها هم در شماره گذاری گرفتار برخی مشکلات هستند.

عضو شورای شهر تهران با اعلان اینکه مجدداً بعد از ۵ ماه اشکالاتی که در این خصوص وجود داشت مجدداً به شهرداری تهران منعکس شد و دومین تذکر هم در این خصوص داده شد، به ابهامات موجود اشاره نمود و اظهار داشت: مازاد پرداختی ها یکی از اشکالات و ابهامات است که تعیین تکلیف نشده است. همینطور باید گفته شود چرا تنها ۲۵۲ دستگاه تحویل داده شده است و مابقی پرداخت نشده و چرا با وجود پرداخت ها هنوز بعد از دو سال هیچ تعیین تکلیفی درمورد تحویل بندها نشده است.

وی در ادامه با اعلان اینکه شهرداری ها باید طبق دستورالعمل بندها را واگذار کنند و پرداختی شهرداری بعنوان آورده اولیه شرکت باشد و ۷۰ درصد سهم دولت هم در مدت شش سال به وزارت کشور و دولت بازگردانده شود، اظهار داشت: میزان کمک دولت ۷۱۴ میلیون تومان است که شش ماه بعد از تحویل باید پرداخت گردد و در مورد اولویت های بهره برداری هم گفته شده از اولویت تعاونی متشکل از رانندگان فعال بر روی ناوگان زیر پوشش شهرداری ها به شرط ثبت نام ناوگان در سامانه نوسازی ناوگان خودرو های فرسوده است و همینطور گفته شده از موسسات شرکت ها و تعاونی های فعال در حوزه های حمل و نقل عمومی داخل شهری که حداقل در سه سال آخر منتهی به زمان فراخوان با شهرداری قرارداد بهره برداری داشته باشد، بهره گرفته شود. در اولویت سوم هم گفته شده است موسسات شرکت ها و تعاونی ها دارای صلاحیت فعال در حوزه حمل و نقل داخل شهری باشند و اگر شرکتی این شرایط را نداشت باید از راه قرعه کشی یا به اشخاص حقیقی این ون ها، واگذار شود.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: آقای کاشانی در پانزدهم آبان ماه سال قبل تذکری با مبحث مشابه را به شهردار تهران می دهد و شهرداری سه ماه بعد پاسخ آنرا می دهد این پاسخ ها از این نظر حائزاهمیت است که در پاسخ نامه آقای کاشانی گفته شده است درمورد تخصیص ۶۳۰ واگن با تعیین سهم پرداخت ۷۰ درصدی دولت و ۳۰ درصدی توسط شهرداری تابحال ۲۲ میلیارد و ۷۶۶ تومان پرداخت شده که تعداد ۱۹۲ دستگاه تحویل شده و ۴۶ دستگاه فاقد پلاک انتظامی یا نقص است و این صحبت در حالی به انجام می رسد که دو سال از زمان واگذاری ون ها گذشته است.

وی اضافه کرد: همینطور در قسمت دیگری گفته شده است که نحوه بهره برداری از ناوگان متعاقباً باید توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ابلاغ شود. این کار انجام نشده، اما در برج ۹ سال قبل سازمان شهرداری ها مبحث را ابلاغ کرده و در بهمن ماه سال قبل هم شهردار تهران اعلام نموده است که مبحث را دریافت نکرده است. نهایتا در ادامه این پاسخ هم گفته شده است درحال پیگیری استفاده از توانمندی های یکی از شرکتهای واجد صلاحیت با هماهنگی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران هستیم در صورتیکه این مأموریت فقط به شرکت سازمان تاکسیرانی داده شده بود نه شرکت فناوری اطلاعات!

تشکری هاشمی با اعلان اینکه عدم واگذاری مسئولیت تاکسی های ون به سازمان تاکسیرانی و انتقال این نقش به اداره کل فاوا بر خلاف ضوابط ابلاغی وزارت کشور بود، اظهار داشت: در زمان تحویل ۴۰ دستگاه تاکسی ون دارای مشکلات فنی بوده است که با گذشت تقریبا ۲ سال از زمان تحویل همچنان مشکلات فنی خودرو ها رفع نشده است.

وی با اشاره به تخلفاتی که در این ناوگان انجام شده است، اظهار داشت: در رابطه با شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت که ون ها تحویل داده شده است هنوز هیچ سابقه ای درمورد این شرکت به دست نیاورده ایم و هیچ ردی از این شرکت در ثبت شرکت ها پیدا نکرده ایم و نمی دانیم که آیا این شرکت ثبت شده است یا خیر؟ اما وقتی اسم این شرکت را سرچ کردیم دیدیم که این شرکت در حوزه اینترنت اشیا از پلت فرم های حمل ونقلی را تدارک دیده و سامانه های اطلاعات جغرافیایی کار می کند و کاملا این شرکت در حوزه آی تی است و در حوزه حمل و نقل فعالیتی ندارد.

وی اضافه کرد: در سایت شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت هم گفته شده که این شرکت در زمینه راه اندازی و توسعه انواع سیستم ها و سرویسهای نرم افزاری فعالیت می کند بدون هیچ گونه مجوزی از هر مرجعی که فرض بکنید بدون حتی یک صورتجلسه.

وی با اعلان اینکه در گام اول ۳۰ دستگاه تحویل این شرکت شده و در گام دوم به ۵۰ دستگاه خودرو رسیده است، اظهار داشت: نه روابطی بین شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت و سازمان تاکسیرانی وجود دارد نه قراردادی تدوین شده است و ما تلاش بسیاری کردیم تا از مدیران شهرداری آمار این شرکت را دریافت کنیم؛ البته هیچ آماری به ما داده نشد ما دیگر باید واژگان خویش را از گله عوض بکنیم معنایی ندارد چونکه شهرداری تهران هیچ اطلاعات و سندی به ما نمی دهد و ما خودمان از راه مختلف این را به دست آوردیم و مطابق با اسناد گفته شده است.


وی با اشاره به گزارش های کارشناسان شورا اظهار داشت: بررسی ها نشان داد که با این ون ها به شکل میانگین روزانه ۱.۵۳ سرویس به انجام می رسد و کرایه ها هم در سایت به شکل عجیب و غریبی بر روی نرخ های کرایه شورای شهر خط زده شده است و با یک نرخ پایین تر مسافران را جابجا می کند.

عضو شورای شهر تهران افزود: از آنجاییکه هیچ اطلاعاتی به ما داده نمی شد ما مجبور شدیم به شکل میدانی خودمان سوار تاکسی ها شویم و مشاهده شد که تمامی مسیرها به جز یکی دو مسیر ۱۲ ظرفیت خالی دارد؛ اما به سبب نقص در انتخاب شیوه ها و زمانبندی ها و سایر موضوعات اصلاً از این سرویس ها استقبال نمی شود و ما به یک نمونه اکتفا نکردیم و در راه دوم میدان ونک به میدان ولیعصر هم سوار شدیم و در صورتیکه ۱۱ صندلی خالی وجود داشته است باز هم سرویس شاتل در مبدا حاضر نشد و باز هم راننده گفته است اگر شکایتی داری به شرکت این را بگو و سپس دنبال پس گرفتن پول خود رفتیم که تا این لحظه پس از چند روز هنوز نرخ کرایه ای که به این سامانه وارد شده است قابل برداشت نیست. در صورتیکه شهردار تهران در نامه خود با آقای کاشانی گفته بود می خواهد آلودگی هوا را کم کند و استفاده خودروی شخصی را کم کند و با گذشت ۲ سال هنوز این مشکلات بدیهی وجود دارد.

وی اشاره کرد: اشکال اول این ون ها اینست که شرکت فعال، فاقد مجوز از شرکت سازمان تاکسیرانی است که بر خلاف قوانین شهرداری تهران و وزارت کشور است و باتوجه به اشکالاتی که این شرکت دارد؛ اما ۵۰ دستگاه ون به او واگذار شده است که فاقد قرارداد واگذاری و صورت جلسه تحویل است و همینطور فاقد رابطه مالی با سازمان تاکسیرانی بوده و فاقد داده های آماری قابل اعتماد جهت عرضه به تاکسیرانی است و حتی پروانه صلاحیت راننده از سازمان تاکسیرانی را دریافت نکرده است.

تشکری هاشمی با انتقاد از استفاده غیر اقتصادی از این تاکسی ها اظهار داشت: تنها ۲.۶ سفر روزانه با هر دستگاه انجام شده و در طول یک سفر فقط ۸ نفر جابجا می شوند یعنی به شکل میانگین ۲۱ نفر مسافر در طول روز جابه جا شده اند و باتوجه به ظرفیت ۳۰۰ نفری جابجایی مسافر در طول روز تنها ۱۰ درصد این خودرو ها مورد استفاده قرار گرفته است.

عضو شورای شهر تهران با تکیه بر این که شش ماه بعد هم خودرو ها به شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند واگذار شده است، اظهار داشت: این شرکت تا حدودی شرکت تابعه شهروند است و سال ها این شرکت به شکل غیرفعال بوده و هیچ نوع فعالیتی نداشته است و به این شرکت گفته اند ون ها را تحویل بگیر و برای تاکسیرانی کار کن! جالب است در این قرارداد گفته شده از شرکت پارس الکترونیک شهروند خودرو را دریافت کند و سپس این شرکت خودرو ها را به یک شرکت دیگر که خودش می داند! واگذار کند و هنوز هم نمی دانیم که این خودرو ها به چه شرکتی داده شده اند، در صورتیکه طبق دستورالعمل وزارت کشور متولی بهره برداری از تاکسی ها شرکت سازمان تاکسیرانی بوده است اما به یک شرکت دیگر واگذار شده است و این نامه را معاون برنامه ریزی سازمان تاکسیرانی امضاء کرده است و حتی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی هم این کار را انجام نداده است.

وی با پخش فیلمی از محل نگهداری ون ها در محل سامانه معلولان در طرشت اشاره کرد: این فیلم و عکس ها با وضعیت خاص گرفته شده و دقت داشته باشید که زمینه فعالیت شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند باز هم آی تی بوده است و هیچ ارتباطی به حمل و نقل نداشته است و سپس کشف کردیم محل این شرکت در پایانه طرشت متعلق به معلولان بوده و مشاهده کردیم تعداد انبوهی از ون ها زیر غبار آفتاب باقیمانده اند و تصاویر نشان میدهد که معلوم است زمان زیادی است که این خودرو ها از زیر سایه بان تکان نخورده اند و جالب است که دارای پلاک هستند؛ اما زیر آفتاب هستند در صورتیکه می توانستند به مردم خدمت دهند اما می بینیم که زیر آفتاب مانده اند و درحال نابود شدن هستند.

تشکری هاشمی با اعلان اینکه بمحض این که آگاه شدند که کارشناس های ما به این محل رفتند بخش زیادی از ناوگان از این محل خارج و در محل دیگری دپو شدند، اظهار داشت: با توجه به این که این دستورات توسط معاون مالی ابلاغ گردیده است و معاون مالی گفته است که ماشین ها به این شرکت داده شده اند باید گفته شود به چه حق حقوق قطعی مردم شهر تهران که روزانه ۵۰ هزار مسافرت می توانستند انجام دهند نابود و مخدوش شده است؟ همینطور گفته ایم چرا دستورالعمل وزارت کشور ابلاغ نشده است و چرا مدیریت ون ها به شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند که سابقه فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک که نامرتبط است را دارد، واگذار شده و جالب است بدانید که شرکت فاقد مجوز است و فاقد قرارداد واگذاری است و فاقد رابطه مالی با سازمان تاکسیرانی است.

وی اشاره کرد: علیرغم مکاتبات و معرفی نماینده از جانب شورای اسلامی شهر تهران و حضور در محل جهت دریافت اطلاعات متأسفانه هیچ گونه همکاری با کمیسیون مربوطه صورت نگرفته است و باید بگویم که اگر بعد از ۳ سال هنوز کلاه شورای شهر پشم ندار، باید از وضعیت خود آگاه شویم چون که همه می دانند که این تخلفات صورت گرفته؛ اما تنها هنری که انجام می دهند بستن دسترسی ها و تاکید برای انجام ندادن کار است. ما مکاتبات بسیاری انجام داده ایم تلفن های بسیاری زده ایم و گزارش درحال بسته شدن است و به معاون حمل و نقل هم گفتم. سپس به آنها گفتم اگر کار ما اشتباه است باید در صحن شورای شهر بگوییم که مشکلاتی وجود دارد و برای خدمتگزاری به شهروندان امکاناتی که متعلق به بیت المال است در اختیار مردم قرار نگرفته است و به شرکت خصوصی داده شده است که حتی با شهرداری تهران هم ارتباطی ندارد؛ متاسفانه شاهد این هستیم که تخلفات بسیاری صورت می گیرد اما هیچ کس پاسخگو نیست امیدوار هستم این موضوعات که نسبت به فهوای کار آشفتگی بسیاری دارد سریعا برطرف شود.

وی اضافه کرد: در شرکت پارس الکترونیک شهروند حتی یک نفر که در رابطه با حوزه حمل و نقل است وجود ندارد و همه اعضای هیئت مدیره فاوا هستند اگر این مورد برطرف نشود لاجرم مجبور هستیم تا این را در چارچوب طرح سوال از شهردار تهران اجرایی نماییم.

میثم مظفر عضوکیسیون بودجه شورای شهر هم با تأیید اصل گزارش با اعلان اینکه اختیار استفاده از ون ها به شرکت تاکسیرانی داده نشده است، اظهار داشت: به زور نمی شود خویش را به زور ون نگهداریم و متاسفانه پاسخ معاونین قانع کننده نبوده است و باید اختیارات لازم به سازمان تاکسیرانی داده شود.

ناصر امانی عضو کیسیون بودجه هم با اعلان اینکه باز هم درد دل ما در حوزه حمل و نقل باز شد اظهار داشت: شرکت پارس الکترونیک که ون ها به او داده شده بود در شوراهای قبل منحل شده و انحلال آن بر مبنای مصوبه شورای شهر تهران بوده است و حالا شهرداری وظیفه حمل ونقلی ون ها را به یک شرکت منحل شده داده؟ اظهار داشت: معاونین و روسا به آقای زاکانی رحم کنند چونکه شهردار تهران که نمی تواند خودش برای هر امضاء پژوهش کند؛ بلکه باید معاونین و مشاوران بررسی قانونی کنند و به وی در مورد انحلال سازمان ها بگویند.

حبیب کاشانی هم با اعلان اینکه پای آقای ح. ح در این مورد هم در بین است و وی در همه جای شهرداری است، اظهار داشت: تو را به خدا کاری کنید چونکه ما در شهرداری تهران پولدار فقیر هستیم و ون داریم؛ اما استفاده نمی نماییم و امروز خانم مالکی پیش مرگ دیگران شدند.

در ادامه شادی مالکی مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران هم با اعلان اینکه بخشی از پول واریز شده مازاد بود و ما بر این اساس مکاتبات زیادی با وزارت کشور داریم که مابقی ون ها چه زمانی تحویل داده می شود؟ و وزارت کشور هم تاکید بر تحویل ون دارد و پول مانده است، اضافه کرد: آئین نامه بهره برداری از ون های تحویلی از وزارت کشور جدید است و زمانیکه ون ها وارد شهرداری می شود مدل جدید خدمتی به نام شاتل طراحی می کند که امکان رزرو صندلی دارد.

وی با تکیه بر این که ۶۰ ون هنوز پلاک ندارد و برخی از ون ها هم نیازمند اورهال هستند، اضافه کرد: امکان استفاده از تمام ون ها در حوزه شاتل وجود نداشت، اما در زمان پیک و همینطور مراسم های ملی و مذهبی از این ون ها استفاده می شود.

در ادامه مهدی چمران هم پیشنهاد ایجاد کارگروهی برای حل مشکلات را داد و اظهار داشت: از آقای تشکری می خواهم گزارش خویش را مکتوب به هیات رئیسه ارسال نماید.





منبع:

1403/07/18
09:31:59
5.0 / 5
91
تگهای خبر: اقتصاد , اقتصادی , حقوق , خصوصی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
فوری خرید