توپ ورود تاکسی های برقی به پایتخت در زمین کدام دستگاه است؟
فوری خرید: جایگزینی تاکسی ها، اتوبوس ها و خودرو های شخصی بنزینی با خودرو های برقی ضرورتی است که باتوجه به وضعیت آلودگی هوا کسی نسبت به اهمیت آن تردیدی ندارد؛ اما بنظر می رسد باتوجه به لزوم انجام این مهم، باز هم حرکت به این سمت بسیار کند بوده و هنوز هم تهرانی ها مزه ورود وسایل حمل و نقل عمومی برقی در معابر تهران را نچشیده اند.
به گزارش فوری خرید به نقل از ایسنا، برابر سیاهه انتشار سال ۱۳۹۶ که شهرداری تهران منتشر نموده، بابت سهم منابع مختلف در آلودگی هوا در کلانشهر تهران سهمی برای منابع متحرک اعلام شده که بر این اساس سهم تولید آلاینده های گازی نزدیک به ۸۰ درصد عنوان شده است که از بین این ۸۰ درصد، سهم خودرو های سبک ۳۷ درصد و سهم موتورسیکلت ها ۲۱ درصد است، در مجموع موتورسیکلت و خودرو های شخصی سهم ۵۸ درصدی درتولیدآلودگی هوای تهران دارند که تمرکز بر بهبود وضعیت آلایندگی آنها بطور قطع سبب رفع شدید آلودگی هوای تهران خواهد شد.
در همین راستا هم مدیران شهری چند سالی است که نسخه حل آلایندگی وسایل نقلیه بنزینی را روی آوردن به وسایل نقلیه برقی می دانند، چاره ای که در بعضی از کشورها جواب داده و باعث بهبود وضعیت هوای آنها شده است، در دوره مدیریت شهری ششم هم شهرداری تهران با پشتیبانی و حمایت دولت توانست گامهای موثری در جهت برقی سازی وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس، تاکسی و... بردارد؛ هرچند هنوز ثمره برقی سازی کام شهروندان تهرانی را شیرین نکرده اما امیدها برای افزایش هماهنگی بین دستگاههای مختلف برای ورود وسایل نقلیه عمومی برقی وجود دارد.
شهرداری تهران پارسال در نیمه دوم سال گذشته سه مرتبه نسبت به رونمایی از خودرو های برقی اقدام نمود و در نهایت در دیماه سال قبل بود که از نخستین تاکسی های مشکی رنگ برقی تهران رونمایی نمود و وعده ورود تاکسی های بیشتر با کمک بخش خصوصی را هم به شهروندان داد اما با این که چندین مرحله از خودرو های برقی که مقرر است تاکسی شوند رونمایی شده اما هنوز خبری از تردد این خودرو ها در سطح شهر نیست. بعنوان مثال در۱۹ آذرماه سال قبل برای نخستین بار از ۸۸ خودروی برقی رونمایی گردید و علیرضا زاکانی شهردار تهران اعلام نمود: خوشبختانه در رونمایی از نخستین خودروی تمام برقی که مقرر است به ناوگان تاکسیرانی تحویل شود، دور هم جمع شده ایم تا آغاز یک مسیر را باهم جشن بگیریم. با اهتمام اساسی و جدی که وزیر صنعت، معدن و تجارت بر این داشتند، این امر از پیچیده ترین استان کشور، تهران شروع شد و خوشحالیم که شاهد تحقق این امر هستیم.
در نهایت هم سریال دنباله دار رونمایی از تاکسی های برقی به دیماه سال قبل رسید بگونه ای که با حضور وزیر صمت از ۱۹۸ خودروی برقی رونمایی گردید و قرار بود این خودرو های مشکی رنگ در خطوط فرودگاهی و... استفاده شوند که خبری از تردد آنها در شهر نیست.
در ادامه رونمایی ها از خودرو های برقی که مقرر است تاکسی شوند، در ۲۲ اسفندماه سال قبل هم از چندین دستگاه خودروی برقی وارداتی از چین در حیاط شورای شهر تهران رونمایی گردید تا نمایندگان مردم در جریان خصوصیت های این خودرو ها قرار گیرند و همان جا مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اعلام نمود که امروز برخی از این خودرو ها وارد تهران شدند و مابقی خودرو ها هم ظرف شش ماهه آینده در سال ۱۴۰۳وارد کشور می شوند و خطوط فعالیت این تاکسی ها مشخص است و پس از دریافت پلاک از جانب پلیس وارد خطوط فعالیت می شوند.
حتی یک خودروی برقی هم موفق به دریافت پلاک تاکسی نشده
با این که در سه مرحله از خودرو های برقی رونمایی گردید اما هنوز از تردد این خودرو های برقی در تهران خبری نیست، اتفاقی که باعث گلایه عضو شورای شهر تهران شده است. علی اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران در تذکری در صحن علنی شورای شهر با اشاره به اینکه در آذرماه سال قبل از ۸۸ خودرو آریزو برقی که رنگ های مختلفی داشت در حضور شهردار تهران و وزیر صمت رونمایی گردید، می افزاید: در دیماه سال قبل هم در محل سازمان تاکسیرانی از ۱۹۸ خودروی جک برقی که رنگ سیاه داشتند، رونمایی گردید و نکته قابل توجه اینست که این خودرو ها یا پلاک نداشتند و یا پلاکشان شخصی بود و پلاک تاکسی نداشتند.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه برخلاف مصوبه شورایعالی ترافیک که قرار بود رنگ خودرو های برقی آبی فیروزه ای باشد شاهد رونمایی از خودرو های رنگی هستیم، می گوید: در اسفندماه سال قبل هم از تعداد خودرو های برقی وارداتی چین رونمایی گردید که رنگش با رنگ مصوب همخوانی نداشت و شهرداری هنوز در مورد نحوه خدمات بعد از فروش اقدامی نکرده و شرکت خودروساز صاحب صلاحیت را هم معرفی نکرده است و حتی یک خودروی برقی هم موفق به دریافت پلاک تاکسی نشده و نکته این که کماکان یارانه دولتی از محل ماده ۱۲ و شورای اقتصاد تعیین تکلیف نشده است و فقط وعده ورود خودرو برقی داده شده است و هنوز شواهد و گزارشی از عملکرد اجرایی این مصوبه معلوم نیست.
قائمی می افزاید: با صحبت، سخنرانی و بازدید مشکل حمل و نقل درون شهری حل نمی گردد. حتی به علت عدم پیگیری نوسازی تاکسی ها مدت هاست که سمند سورن بعنوان تنها خودروی مناسب تاکسی وارد چرخه حمل و نقل نشده و نوسازی متوقف شده است و هنوز وزارت کشور در مورد ون های اهدایی هم اقدامی انجام نداده و شهرداری هم پیگیری هایش به نتیجه نرسیده و این در شرایطی است که قرار بود با بودجه اختصاص داده شده نوسازی ون ها صورت گیرد که نشده است که امیدواریم شهردار تهران پاسخگوی این موارد و مطالبات باشد.
خودروهای برقی رونمایی شده، منتظر دریافت پلاک تاکسی
با این که عضو شورای شهر تهران در مورد ورود، خدمات رسانی و... تاکسی های برقی ابهاماتی بیان کرد اما شادی مالکی، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی در رابطه با زمان پلاک گذاری تاکسی های برقی، می گوید: خودرو های برقی دو شرکت کرمان موتور و آرین، پلاک ملی را گرفتند و منتظر دریافت پلاک تاکسی هستند. به صورتی که پلاک گذاری تاکسی های برقی در انتظار نامه شورایعالی ترافیک است که به پلیس راهور ارسال شود تا پلاک تاکسی این خودرو ها داده شود و طبق گفته شورایعالی ترافیک ظرف دو هفته آینده وضعیت پلاک گذاری تاکسی های برقی تعیین تکلیف می شود.
وی با اشاره به اینکه رنگ تاکسی های برقی طبق مصوبه شورایعالی ترافیک آبی فیروزه ای است، اظهار داشته بود: با توجه به این که پروژه برقی سازی جدید است و خودروهایی که در گامهای اول وارد کشور شدند مشکی و سفید هستند؛ مقرر شد تا این خودرو ها از راه نصب برچسب های آبی فیروزه ای اجازه تردد در شهر را بگیرند و ثبت سفارش های بعدی به رنگ آبی فیروزه ای خواهد بود.
مالکی باتاکید بر این که فراخوان خودرو های برقی تا پایان هفته جاری منتشر می شود و وارد مرحله واگذاری به رانندگان خواهیم شد. اظهار داشت: در این فرآیند تسهیلاتی را شهرداری تهران و تسهیلاتی را خودروساز عرضه می کند که امیدواریم که با استقبال رانندگان مواجه شود. تمام خودروسازهای داخلی که مبادرت به واردات این خودرو ها کرده اند خدمات بعد از فروش را عرضه می دهند. به صورتی که کرمان موتور تعمیرگاه خدمات بعد از فروشش را در هفته آینده راه اندازی و افتتاح خواهد نمود. با توجه به این که این خودرو ها در گامهای بعدی توسط این شرکت ها داخلی سازی می شوند، هر شرکت موظف به خدمات بعد از فروش خواهد بود.
وی در مورد ورود ون های تازه نفس به سیستم حمل و نقل عمومی هم می گوید: وزارت کشور از محل ۶۴۰ ونی که قرار بود به ما تحویل بدهد، ۱۹۲ ون را تحویل داده که ۴۰ ون پلاک گذاری نشده است. علت تاخیر وزارت کشور اینست که این نهاد در انتظار الحاقیه ای است که با ایران خودرو بسته شود و به دنبال آن به بقیه تعهدات خود عمل کند که شهرداری به صورت مستمر پیگیر مبحث است.
چرایی عدم پلاک گذاری تاکسی های برقی
با این که مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران توپ عدم ورود تاکسی های برقی را به زمین وزارت کشور انداخت اما سید مجتبی شفیعی دبیر شورایعالی هماهنگی ترافیک شهر های کشور با تکیه بر این که ضوابط تاکسی برقی در اوائل سال قبل در شورایعالی ترافیک به تصویب رسیده است و مشخصات خودروهایی که برای تاکسی پیشنهاد می شود باید با این ضوابط منطبق باشند. ادامه می دهد: شورایعالی ترافیک کشور ضوابط را پیش تر تصویب کرده و مبحث انطباق هم عمدتا از راه کمیته فنی و اتحادیه صورت می گیرد که در مورد برخی انواع تاکسی های برقی بحثی مطرح است که بعضی پارامترهای آنها با ضوابط مصوب انطباق کامل ندارد و در این شرایط یا باید این ضوابط تعدیل شود و یا مغایرت ها بر مبنای ضوابط برطرف شوند.
وی تاکید می کند: عمده ایرادات امکان دارد در حوزه اصلاح ضوابط، حل شود؛ در واقع به اعتقاد اعضای کمیته، برخی ضوابط سختگیرانه بوده و امکان دارد کمی تعدیل شوند تا خودرو های متداول بتوانند پاس کنند که البته مبحث باید در شورایعالی ترافیک مورد بحث قرار گیرد. اما اگر بخواهند ضوابط بدون تعدیل باقی بماند و اصلاح نشود باید مغایرت ها برطرف شود و مبحث باید بشکلی حل و فصل شود و نمی شود خودرویی که تا این مرحله رسیده و کارهایش انجام شده به کارگیری نشود. یک یا دو پارامتر مغایرت دارند که کمیته فنی خودرو های برقی مقرر شده تصمیم گیری لازم را انجام دهد و پیشنهاد بدهد که ضوابط با رعایت اصول فنی، اصلاح گردد.
شفیعی همینطور در رابطه با رنگ تاکسی های برقی که پیش تر مصوب شده بود آبی فیروزه ای باشند اما هم اکنون برخی از بخش اول این ناوگان با رنگ مشکی و سفید وارد کشور شده اند هم اظهار داشت: رنگ این خودرو ها با استفاده از استیکرها یا رنگ آمیزی صنعتی قابل اصلاح است.
آن گونه که دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر های کشور اعلام نموده بعضی پارامترهای خودرو های برقی با ضوابط مصوب انطباق کامل ندارد و باید اقدامی در این حوزه رخ دهد و به نظر می رسد همین عدم انطباق پارامترها علت اصلی عدم پلاک گذاری و ورود چند ده تاکسی برقی رونمایی شده به سطح شهر باشد، هر چند که مدیران وعده حل این مشکل را دادند؛ اما باید دید در حالی که آلودگی هوای تهران امان مردم را بریده است، توپ ورود تاکسی برقی در معابر تهران در زمین کدام نهاد و دستگاه است.
منبع: forikharid.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب