تخلف وزارت صمت در عرضه ناقص خدمات در پنجره ملی
به گزارش فوری خرید، وزارت صنعت، معدن و تجارت همچون دستگاههای اجرایی می باشد که با به انتها رسیدن مهلت قانونی عرضه خدمات ۱۰۰ درصدی در پنجره واحد خدمات هوشمند (پایان آبان ۱۴۰۲) تخلف کرده است.
به گزارش فوری خرید به نقل از صدا و سیما، بر مبنای قانون بودجه ۱۴۰۲، قرار بود دستگاههای اجرایی تا پایان آبان سال جاری، به صورت ۱۰۰ درصدی، خدمات الکترونیکی خویش را از راه پنجره ملی ارائه نمایند.
در این زمینه ۱۴۴ دستگاه اجرایی بر مبنای قانون یاد شده مکلف به عرضه خدمات الکترونیک در پنجره واحد خدمات هوشمند شده بودند.
جواد موحد معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات در اینباره می گوید: راه اندازی و تکلیف قانونی دستگاههای اجرایی جهت راه اندازی و اتصال به پنجره واحد، به این منظور بوده که دستگاه ها خودشان را به یکپارچگی برسانند تا کاربران بتوانند با یکبار احراز هویت، به همه خدمات مورد نظرشان دسترسی یابند.
حالا با گذشت یک سال از اجرای این قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت با به انتها رسیدن مهلت قانونی عرضه خدمات ۱۰۰ درصدی در پنجره واحد خدمات هوشمند، هنوز نتوانسته به صورت کامل به این تکلیف قانونی عمل کند.
زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اینباره می گوید: مبحث اتصال همه سازمان ها به پنجره ملی خدمات دولت، نیاز مردم است که باید برای مردم فراهم گردد.
وی افزود: میانگین حضور دستگاه ها در خدمات هوشمند پنجره واحد، ۶۵ درصد است که برخی خیلی کمتر و برخی ۱۰۰ درصدی هستند، اما مهم ترین نکته اینست که همین ۶۵ درصد نشان داده است کار شدنی است که اوایل، بعضی از سازمان ها این کار را نشدنی می دانستند.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: درخواست ما از دستگاههای مشمول این قانون، اینست که به سرعت به تکلیف قانونی شأن عمل کنند تا شاهد فراهم کردن اجرای ۱۰۰ درصدی این قانون برای مردم باشیم.
بر اساس اعلام معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات تابحال ۶ زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، صندوق پشتیبانی از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، صندوق پشتیبانی از سرمایه گذاری صنایع کوچک، صندوق توسعه دریایی، صندوق ضمانت صادرات ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اتصال صددرصدی خدمات خویش را در پنجره واحد خدمات هوشمند ثبت کرده اند.
امیر حسین بهرامی معاون مرکز فناوری داده و اطلاعات فضای مجازی وزارت صمت در اینباره توضیح داد: وزارت صنعت، معدن تجارت، در حدود ۳۵۰ خدمت و زیر خدمت دارد که ۱۷۲ خدمت آن در ارتباط با ستاد وزارت خانه است و بقیه خدمات در ارتباط با سازمان های تابع و ذیل وزارت خانه هستند که در واقع ۲۰۰ مورد از این، خدماتی هستند که به درگاه پنجره خدمات هوشمند دولت متصل شده اند.
اما وضعیت اتصال دیگر زیر مجموعه های وزارت صمت هم به این شرح است: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ۸۰ درصد، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ۴۰ درصد، شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران ۳۶ درصد، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان ۲۰ درصد و سازمان توسعه تجارت ۱۰ درصد خدمات خویش را در پنجره واحد خدمات هوشمند عرضه کرده اند.
معاون مرکز فناوری داده و اطلاعات فضای مجازی وزارت صمت، در رابطه با علل عرضه نشدن صد درصدی خدمات در زیر مجموعه های یاد شده می گوید: برخی خدمات تازه ایجاد شدهِ وزارت خانه است که عمر این ها شاید کمتر از یکسال باشد و ما درحال آماده سازی زیرساخت های الکترونیکی این خدمات هستیم که فکر می کنم تا آخر سال جاری این خدمات هم الکترونیکی و هم به پنجره خدمات هوشمند متصل شوند.
به گفته بهرامی عمده اختلاف ما در این اتصال، حدود ۱۰۰ خدمت است که تا آخر آذرماه حل می شود.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در مجموعه ستادی خود نیز، عملکرد ۳۶ درصدی در اجرای قانونی داشت که قرار بود تا پایان آبان ۱۴۰۲ به صورت کامل اجرا شود.
منبع: فوری خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب