ماجرای مابه التفاوتی که از مشتریان خودرو بورسی دریافت می شود، چیست؟
به گزارش فوری خرید، در حالی موعد تحویل برخی خودروهایی که در بورس کالا عرضه شده بود به خریداران نزدیک است که بعضی از این افراد از ضرورت مبلغی تحت عنوان ˮمابه التفاوتˮ گلایه دارند؛ مبحث مهمی که هر چند در اطلاعیه های عرضه به آن اشاره شده بود، اما همچنان پر از ابهام است.
به گزارش فوری خرید به نقل از ایسنا، زمزمه های عرضه خودرو در بورس کالا از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به گوش رسید تا این که در دومین ماه از سال ۱۴۰۱ این مورد به تحقق پیوست و بعد از آن شاهد عرضه انواع خودرو کم تیراژ یا پرتیراژ در بستر بورس کالا بودیم. عرضه هایی که شمارش معکوس برای تحویل آنها شروع شده است و خریداران آماده تحویل گرفتن سفارش خود هستند.
در چنین شرایطی بعضی از این افراد در حساب کاربری که در سامانه خودروسازها بوجود آورده بودند با پیامی مواجه گشتند که برای تحویل گرفتن خودروی خود باید مبلغی را بعنوان مابه التفاوت پرداخت کنند.
طبق این پیام، مبلغ مذکور از مواردی همچون مبلغ جدید بیمه شخص ثالث، مبلغ جدید ماده ۱۰ قانون سامان دهی، مبلغ جدید ماده ۲۸ و مبلغ جدید مالیات ماده ۳۰ تشکیل شده است. جمع این مواردی تبدیل به مبلغی شده که قابل توجه است. اما ماجرا چیست؟
جهت بررسی این مورد باید به اطلاعیه های عرضه خودرو ها برگردیم، در بعضی از این اطلاعیه ها این مورد ذکر و اشاره شده بود که "پرداخت هزینه های در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده، عوارض، شماره گذاری، بیمه شخص ثالث و سایر هزینه های مرتبط توسط خریدار الزامی بوده و در صورت تغییر هر یک از موارد در زمان صدور حواله، خریدار موظف به پرداخت مابه التفاوت است."
اما ابهامی که در این میان وجود دارد اینست که طبق گفته خریداران خودرو، به غیر مابه التفاوت بیمه شخص ثالث سایر مبالغ تفاوتی نداشته و خریداران تا وقتی که مبالغ موارد مذکور را پرداخت نمی کردند موفق به تشکیل پرونده نمی شدند. ازاین رو باید این مورد از جانب خودروسازان روشن شود که مبلغ مابه التفات بر چه اساسی از خریداران دریافت می شود؟
منبع: forikharid.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب