در گزارش فوری خرید عنوان شد

واکنش شورای رقابت به منتقدان افزایش قیمت خودرو

واکنش شورای رقابت به منتقدان افزایش قیمت خودرو

به گزارش فوری خرید، سخنگوی شورای رقابت با اعلان اینکه مجوز افزایش قیمت خودرو با هماهنگی کامل وزارت صمت بود، اظهار داشت: خودروساز طی 2 سال قبل از تورم زیان دیده، پس عدم افرایش قیمت خودرو منجر به توقف تولید می شود.



اسماعیل شجاعی در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد انتقادات به تصمیم شورای رقابت در مورد افزایش قیمت خودرو، گفت: نگرانی دولت یا مقامات مختلف دولت در مورد این است که با توجه به این که امسال، سال مهار تورم نام گذاری شده، مصوبه خودرویی شورای رقابت منجر به افزایش تورم شود.
سخنگوی شورای رقابت اضافه کرد: اگر دولت مصمم است که قیمتها را ثابت نگه دارد و نمی خواهد که قیمت این محصول افزایش یابد، باید توجه داشته باشد که تولیدات خودروساز طی ۲ سال قبل افزایش نیافته و این در حالیست که در طول این مدت تورم و گرانی مواد اولیه داشتیم و از طرفی دیگر نیز ۲ مرتبه دستمزد نیروی کار بالا رفته است.
وی افزود: این مسائل زیان فوق العاده ای را به تولیدکننده تحمیل کرده است. چه کسی می خواهد زیان خودروساز را جبران کند؟ این که دولت تصمیم بگیرد گاز و برق واحدهای تولیدی را قطع کند اما هیچگاه جبران نکند، پشتیبانی از تولید مفهوم خودرا از دست می دهد.
احتمال توقف تولید با ثبات قیمت
شجاعی اشاره کرد: ما باید ضمن پشتیبانی از تولید، تورم را مهار نماییم. اگر نتوانیم تولید را افزایش دهیم، تورم چند برابری را به جامعه تحمیل می نماییم. اگر خودروساز حداقل افزایش قیمت را اعمال نکند ممکنست روند تولیدش متوقف شود.
سخنگوی شورای رقابت افزود: زیان انباشته علاوه بر این که تولید را متوقف می کند منجر به توقف عرضه نیز می شود و در نهایت تورم چند برابر بیشتر می شود.
وی اضافه کرد: از سویی دیگر سهام خودروساز در بورس است و تعداد زیادی از مردم سهامدار این شرکتها هستند، عدم افزایش قیمت، سهامداران را متضرر می کند و وقتی سهامدار ببیند خودروساز درحال زیان است و پول خودرا از بورس خارج و به بازار طلا و ارز منتقل کنند، تورم بیشتری را به جامعه تحمیل می کند.
تصمیم شورای رقابت در راستای مهار تورم و رونق تولید است
سخنگوی شورای رقابت اشاره کرد: بدین سبب تصمیم شورای رقابت، یک تصمیم اصولی در راستای مهار تورم و رونق تولید است.
وی اظهار داشت: اگر دولت یا مقامات منتقد به تصمیم شورای رقابت، پس زیان انباشته خودروسازان را جبران کنند برای اینکه باید تولید رونق یابد. در غیر این صورت به سمت توقف تولید خودرو حرکت کرده و بطور کلی بازار در اختیار خودرو های وارداتی قرار می گیرد.
سخنگوی شورای رقابت اشاره کرد: افزایش قیمتهای فعلی که شورای رقابت مصوب کرده برمبنای صورت مالی نیمه اول سال ۱۴۰۱ خودروسازان است و آنچنان هم نمی تواند تورم تحمیلی به تولیدکنندگان را جبران کند. در حقیقت تصمیم فعلی شورای رقابت یک عمل تدریجی است.
افزایش قیمت خودرو، با هماهنگی وزارت صمت بود
شجاعی با اعلان اینکه مدیریت دستوری اقتصاد امکانپذیر نیست، افزود: در جلسات کارگروه خودروی شورای رقابت، نمایندگان وزارت صمت و سازمان حمایت حضور داشتند و تصمیم شورا کاملاً با هماهنگی وزارتخانه گرفتن شد و نمی توانند الان بگویند که ما نبودیم و مخالف هستیم.
سخنگوی شورای رقابت اشاره کرد: تدبیر امور به شکل این که تولیدکنندگان را متضرر نماییم به جهت اینکه یک هدف را محقق نماییم درست نیست برای اینکه شاید در کوتاه مدت هدف محقق شود اما در بین مدت زیانی را که بابت تورم فوق العاده افسارگسیخته مواجه خواهیم بود جبران پذیر نخواهد بود. متأسفانه اینگونه تصمیم گیری دقیقاً مانند تصمیمی است که در مورد قیمت بنزین عملیاتی شد.
گفتنی است، امروز مخبر معاون اول رییس جمهوری در نامه ای به رییس شورا و مرکز ملی رقابت خواهان تجدیدنظر در قیمت گذاری خودرو در وضعیت فعلی شد.
مخبر در این نامه، قیمت های پایه ای (کارخانه ای) ارائه شده در جلسه اخیر شورای رقابت را افزایشی غیرمتعارف دانست که آثار تورمی دارد.


منبع:

1402/01/19
09:50:16
5.0 / 5
537
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بورس , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
فوری خرید