معاون فناوری های نوین بانك مركزی:

انجام روزانه 400 میلیون تراکنش بانکی

انجام روزانه 400 میلیون تراکنش بانکی

فوری خرید: هر ایرانی روزانه بطور متوسط 5 تراکنش بانکی انجام می دهد و در روز حدودا 400 میلیون تراکنش بانکی داریم.



به گزارش فوری خرید به نقل از بانک مرکزی، مهران محرمیان، معاون تکنولوژی های جدید بانک مرکزی در کنفرانس ملی تحول دیجیتال بانک و بیمه، اظهار داشت: هر ایرانی روزانه بطور متوسط ۵ تراکنش بانکی انجام می دهد و در روز حدودا ۴۰۰ میلیون تراکنش بانکی داریم. مبالغ خرد و کلان با ابزارهای مختلف و خدماتی که ارائه می شود بین حساب ها جابه جا می شود. در سال حدود ۵۰ هزار همت در سامانه های بین بانکی جابه جا می شود و اگر سامانه های درون بانکی را نیز اضافه نماییم این عدد افزایش می یابد. از این مقدار ۱۲ الی ۱۳ هزار همت مربوط به شبکه شتاب می شود و عمده آن که حدود ۱۶ هزار همت است، در شبکه ساتنا جابه جا می شود.

محرمیان در ادامه صحبت های خود اظهار داشت: این تراکنش ها هم از نظر تعداد و هم از نظر مبلغی درحال افزایش است. مطالبی تحت عنوان کاهش تراکنش ها در شاپرک مطرح می شود که اگر به آمار و ارقام نگاهی بیاندازیم به لحاظ مبلغی ۶ ماهه اول ۱۴۰۰ حدود ۳ هزار و ۱۰۰ همت تراکنش داشتیم و در ۶ ماهه اول ۱۴۰۱ همین مبلغ به ۴ هزار همت رسیده است. طبیعتاً میزان تراکنش در سالهای مختلف متفاوت است، اما همین عدد حدود ۲۶ درصد افزایش را نشان میدهد. از نظر تعداد نیز از ۳۹ میلیارد تراکنش در ۶ ماهه اول ۱۴۰۰ به ۴۵ میلیارد تراکنش در ۶ ماهه اول ۱۴۰۱ رسیده ایم.

معاون تکنولوژی های جدید بانک مرکزی با اشاره به این که این حرکت از دهه هفتاد شروع شده است، اظهار داشت: مشتریان به تدریج از مشتری شعبه بودن به مشتری بانک تبدیل شدند و فضای الکترونیک در بانکها به وجود آمد. در دهه هشتاد شمسی به سمت اتصال بانکها با یکدیگر رفتیم که این مسئله با شبکه شتاب شروع شد و بعد از آن ساتنا و پایا اضافه شدند. در دهه ۹۰ حدودا منظومه ارتباطات بانکی کشور شکل گرفت. دهه ۹۰ هجری شمسی با تکمیل سامانه ها ارتباطات فیزیکی به مرور زمان کم شد و پول از جیب ها حذف شد و ابزارهای پرداخت اینترنتی و پوزها گسترش پیدا کردند. در دهه ۹۰ یا همان دهه تجارت الکترونیکی به بلوغ خوبی دراین زمینه رسیدیم که بنده نام آنرا دهه تراکنش می گذارم.

ایشان سپس صحبت های خود، اضافه کرد: دهه ۱۴۰۰ الی ۱۴۱۰ که هم اکنون در آن قرار داریم، دهه نظارت است. به نحو مناسبی درحال حرکت به سمت الکترونیکی شدن تراکنش ها هستیم. در خیلی از حوزه حضور فیزیکی بسیار کم شده است. در زمینه خدمات بانکی در حدود ۹۵ درصد خدمات بصورت غیر حضوری ارائه می شد و با برداشته شدن موانع در یکسال گذشته این عدد به ۹۸ درصد رسیده است.

سفارش هایی برای فعالان فناوری های مالیوی در ادامه صحبت های خود اشاره کرد: افرادی که در زمینه فینتک فعالیت می نمایند باید محدودیت ها را نیز در نظر بگیرند. چند نکته وجود دارد که باید به کسانی که در این عرصه فعالیت می نمایند سفارش نماییم. فعالان فینتک باید از هر گونه خلق پول جلوگیری نمایند و به سمت آن نروند. خیلی از کارهایی که صورت می گیرد مبتنی بر خلق پول است. همانطور که می دانیم خلق پول سبب افزایش نقدینگی و تورم می شود؛ بدین سبب هر فناوری که سبب خلق پول شود به هیچ وجه پذیرفته شده نیست. فعالان این حوزه این مسئله را به عنوان یک خط قرمز در نظر بگیرند.

محرمیان با تأکید بر این که رد پول در کارهای فینتک نباید گم شود، اظهار داشت: این بحثی است که در مبارزه با پولشویی مطرح می شود. پول هایی که وارد آن کسب کار و از آن خارج می شود باید به آسانی رد گیری شود. عدم امکان رد گیری پول در بعضی فناوری های فینتک بعضاً مورد سوءاستفاده افراد برای پولشویی کلان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: مورد دیگری که در این زمینه مطرح می شود، سپرده گیری است. سپرده گیری برخی فعالیت ها در فینتک وقفه ای چند ساله را در کارهای آنان به وجود آورد. برخی افراد که در زمینه فینتک فعالیت می کردند آغاز به سپرده گیری کردند و این سپرده گیری ریسک هایی را به وجود آورد که این ریسک ها خودشان را نشان دادند و باید مدیریت شود.


منبع:

1401/10/02
12:46:39
5.0 / 5
598
تگهای خبر: بیمه , خدمات , فناوری , كنفرانس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
فوری خرید