از سوی معاون فروش ایران خودرو صورت گرفت
شفاف سازی حذف قرعه کشی خودرو
به گزارش فوری خرید به دنبال حاشیه های اخیر در خصوص شروط ایران خودرو برای حذف قرعه کشی، این مورد توسط معاون بازاریابی و فروش این گروه صنعتی شفاف سازی شد و وی ضمن تاکید بر این که قیمت گذاری هر کالایی زیر قیمت تمام شده منجر به ایجاد تقاضای سوداگرانه برای آن خواهد شد، اعلام نمود که افزایش تقاضا برای خودرو های پرتیراژی است که فاصله قیمتی زیادی از قیمت کارخانه ای آنها تا قیمت بازار دارند اما با افزایش عرضه به میزان کافی، تقاضاهای سوداگرانه کم خواهد شد.
به گزارش فوری خرید به نقل از ایسنا، میز اقتصادی روز گذشته (جمعه) یک برنامه خبری تلویزیونی با حضور بابک رحمانی (معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو)، ابوالفضل خلخالی (عضو هیات علمی دانشگده خودرو دانشگاه علم وصنعت) و در ارتباط تصویری با فربد زاوه (کارشناس صنعت خودرو) به مبحث حذف قرعه کشی خودرو، افزایش تولید و عرضه و همینطور موضوعات پیرامون قیمت گذاری و تأمین قطعات در داخل اختصاص یافت.
برنامه ایران خودرو برای حذف قرعه کشی، افزایش تولید و عرضه است
در ابتدای این برنامه بابک رحمانی، در ارتباط با حاشیه های اخیر پیرامون این که "ایران خودرو برای حذف خودرو شرط گذاشته است" اظهار نمود: طی روزهای اخیر بعد از مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها، متاسفانه برداشت اشتباهی صورت گرفت که عنوان شد ایران خودرو شرطی برای حذف قرعه کشی تعیین کرده است؛ این در حالیست که مبحث درست نیست. آنچه که مطرح است این است که گروه صنعتی ایران خودرو برنامه ای برای افزایش عرضه خودرو دارد.
وی ادامه داد: این برنامه بدین صورت که باتوجه به مطالعات انجام شده، تقاضای واقعی بازار در ایران برای سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه برآورد شده است؛ براین اساس ایران خودرو عرضه ۷۵۰ هزار دستگاه شامل ۲۵ هزار دستگاه خودروی تجاری و ۷۲۵ هزار دستگاه خودروی سواری را در برنامه کاری خود قرار داده که محقق خواهد شد. سایپا و همینطور سایر خودروسازان هم برنامه ریزی های خویش را دراین زمینه انجام داشته اند. بنظر می رسد با تحقق این تیراژ، عرضه به میزانی که بازار نیاز واقعی دارد، انجام خواهد شد؛ قاعدتا زمانیکه عرضه به میزان کافی صورت گیرد، کمک به کم شدن تقاضاهای سوداگرانه خواهد نمود.
معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو اشاره کرد: زمانیکه هر کالایی زیر قیمت واقعی، قیمت گذاری می شود، بطور قطع تقاضای سوداگرانه برای آن شکل خواهد گرفت. اغلب تقاضاهایی که برای خودرو های پرتیراژ که اختلاف قیمت زیادی میان قیمت آنها در بازار آزاد تا درب کارخانه وجود دارد، برای خود خودرو نیست، بلکه به سبب جذابیت این اختلاف قیمت شکل می گیرد.
اختلاف قیمت کارخانه تا بازار، انگیزه افزایش تقاضا
وی ادامه داد: به طور مثال در خودروی پارس که از خودرو های پرتقاضاست، برای ۱۰ هزار دستگاه ظرفیت فروش اعلام می شود اما حدود پنج میلیون نفر ثبت نام می کنند و این یعنی پنج سال نیاز کل کشور، متقاضی این خودروست که مسلما نیاز و تقاضای واقعی خودرویی نیست. اختلاف قیمت سبب انگیزه شرکت در قرعه کشی می شود. باید مراحلی طی شود که ما عرضه را به تعدادی که نیاز واقعی بازار است، افزایش دهیم، به تدریج این اختلاف قیمت کم خواهد شد که می تواند منجر به حذف قرعه کشی شود.
رحمانی در پاسخ به این پرسش که این افزایش تیراژ با احتساب قیمت های فعلی خواهد بود یا با افزایش قیمت ها این افزایش تیراژ محقق خواهد شد، در ارتباط با موضع ایران خودرو در بحث قیمت، اظهار نمود: موضع ما در مورد قیمت این است که قیمت گذاری بایستی شفاف و عادلانه باشد. خودرو بعنوان یک کالای صنعتی پیچیده، نبایست زیر قیمت تمام شده ارائه شود. برای افزایش عرضه و دستیابی به اهداف تعیین شده، برنامه مدون در وزارت صمت و با نظارت مستقیم وزیر وجود دارد که به صورت هفتگی پایش می شود.
این مقام مسئول در ایران خودرو در ارتباط با این که اجبار دقیق قیمتی برای رسیدن به هدف تعیین شده به سبب افزایش تیراژ وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: تعیین قیمت خودرو سازوکار خودش را دارد، که بر مبنای آن ما مستندات خویش را عرضه کرده ایم؛ این مستندات بررسی می شود و درصورتیکه نیازی به اصلاح قیمت وجود داشته باشد، باتوجه به عوامل موثر بر تولید، اصلاح قیمت صورت خواهد گرفت؛ کمااینکه سال قبل این صورت گرفت. به نظر ما هم اکنون تعداد معدودی از خودرو های ما احتیاج به کمی اصلاح قیمت دارند.
معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه اظهار نمود: صنعت خودرو صنعتی پیچیده و زنجیره تأمین آن، جهانی است. هیچ خودروسازی نیست که تمام قطعات را بتواند خودش تأمین کند؛ به همین علت است که مشکلات چیپست های الکترونیکی که به جهت پاندمی و... که پیش آمدها، تمام خودروسازان را متاثر کرد. قطعات هایتک همچون چیپست های الکترونیکی در قطعه سازی های معدودی تولید و توسط همه خودروسازان استفاده می شود. خودروسازی ما هم متاثر از کمبود چنین قطعاتی تحت تأثیر قرار گرفت، اما به صورت کلی زنجیره تأمین خودرو کار خویش را انجام می دهد.
برنامه افزایش تولید برای خودروهایی با پلت فرم های نسبتاً جدیدتر
رحمانی افزود: همانطور که در صحبت های وزیر و معاون وی هم اشاره شد، حذف قرعه کشی به تدریج در خودروهایی که عرضه بیشتری وجود دارد، اتفاق خواهد افتاد. برنامه افزایش تولید بر روی خودروهایی با پلتفرم های نسبتا جدیدتر برنامه ریزی شده، همانطور که اعلام شده است امسال ۴۰۵ و سمند را از رده خارج خواهیم کرد. حالا هم چندی است که برای ۴۰۵ و سمند تعهد جدیدی به وجود نیامده و در هیچ یک از برنامه های فروش این خودرو ها ارائه نشده اند؛ در عوض برای خودرو های جدید مثل تارا برنامه افزایش چالشی خواهیم داشت. پروژه های جدید بر روی پلتفرم تارا تعریف شده اند که سال جاری یکی از آنها به عرصه تولید خواهد رسید و نمونه بعدی برای سال آینده هدف گذاری شده است.
وی ادامه داد: برای خودروهایی که می توانند در برنامه حذف قرار گیرند، برنامه ریزی لازم صورت گرفته است. ضمن این که هم اکنون هایما بدون قرعه کشی عرضه می شوند. در نظر داریم به طور مثال خودرویی همچون دناپلاس اتوماتیک که هم برنامه افزایش تولید آن وجود دارد و هم به جهت اختلاف قیمت کم با بازار می تواند زودتر در این فرایند حذف قرعه کشی قرار گیرد. به طور کلی امیدواریم در نیمه دوم سالجاری بتوانیم خیلی از برنامه های فروش یا پیش فروش را بدون قرعه کشی برگزار نماییم.
معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو در ادامه اظهار داشت: تولید ۷۵۰ هزار خودرو، برنامه سال جاری ما است. در واقع از خرداد ماه برای ۶۰ هزار دستگاه در ماه برنامه ریزی شده که تولید و عرضه وجود داشته باشد.
رحمانی در ادامه اشاره کرد: حالا خودرو کامپیوتری است که بر روی چهار چرخ حرکت می کند. چیپست های الکترونیکی در زنجیره تأمین صنعت خودرو نیست و در خیلی از صنایع مورد استفاده است؛ ازاین رو اگر می خواهیم دراین زمینه وارد بحث تولید شویم، این مورد دیگر تصمیم خودروساز نیست، بلکه متولی آن، صنعت الکترونیک کشور است.
معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو در انتها در ارتباط با میزان عرضه این گروه صنعتی اظهار داشت: از آغاز سالجاری ۴۳ هزار خودرو عرضه شده که حدودا در سنوات گذشته، بی سابقه بوده است. ۲۰ هزار خودرو تنها در روزهای نوروز ارائه شد که در ۱۵ سال قبل ایران خودرو چنین اتفاقی نیفتاده بود و آخرین روز هفته گذشته ۶۰۲۰ دستگاه تجاری سازی شد. آنچه که در بازار بعنوان عرضه مطرح است، تنها بخشی، عرضه خودروساز است و بخش دیگر آن عرضه توسط دارندگان خودرو است. بنظر می رسد که هم اکنون دارندگان خودرو، به جهت نامعلوم بودن از آینده، برای عرضه دست نگه داشته اند اما عرضه خودروسازان کاهشی نداشته است.
ضعف در برنامه ریزی بر روی توانمندی های طراحی و تکوین محصولات داخلی
در ادامه این برنامه، ابوالفضل خلخالی- عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم وصنعت- هم در ارتباط با ناتوانی خودروسازان در تأمین بازار، اظهار نمود: عوامل بسیاری در این مورد اثرگذار خواهند بود؛ طی ۲۰ سال گذشته، برنامه ریزی ما بر روی توانمندی های طراحی و تکوین محصولات داخلی ضعیف بوده است، در نتیجه با اعمال تحریم ها به مشکلاتی برخوردیم و نتوانستیم در شرایط تحریمی برخی قطعات و مواداولیه را تأمین نماییم.
وی با اعلان اینکه این مورد مهم ترین عاملی است که در شرایط تحریم به وجود آمده است، اظهار داشت: هم اکنون به جهت اینکه بتوانیم تیراژ را افزایش دهیم، ابتدا به این نکته باید توجه کرد که تیراژ را در چه محصولاتی افزایش دهیم؟ اگر مقرر است باردیگر محصولاتی باکیفیت و ایمنی پایین، افزایش دهیم، همان آفت ها و صدمه هایی که در مسائل تلفات جاده ای و... وجود دارد، مجدد پیش خواهد آمد. از همین روی پیشنهاد می نماییم محصولاتی را که طراحی قدیمی دارند یا مواداولیه آنها کیفیت پایین دارند و ایمنی آنها هم پایین است، از برنامه افزایش تیراژ حذف نماییم و بر روی خودروهایی با پلتفرم جدید همچون تارا و شاهین که پلتفرم های بهتر به روزتری داشته و از کیفیت بهتری هم برخوردار می باشند، در برنامه افزایش تیراژ سرمایه گذاری نماییم.
این کارشناس صنعت خودرو کشور در ارتباط با گلوگاه های افزایش تیراژ خودرو، اظهار داشت: بخشی از این گلوگاه ها به تأمین قطعات مربوط است؛ البته در خودروسازی ها دراین زمینه مشکلی نیست و در زنجیره تأمین مشکل وجود دارد. بخشی از زنجیره تأمین احتیاج به واردات مواداولیه و قطعات دارد که لازم است برای این بخش بتوانیم ارز تخصیص دهیم. در بحث واردات که مطرح است بتوانیم خودرو وارد نماییم، ارزی که میتوان در واردات خودرو استفاده کرد، بهتر است وارد زنجیره پایین دست شده و به شکلی در اختیار زنجیره تأمین قرار دهیم تا بتوانند مواداولیه خویش را وارد کنند.
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم وصنعت با اعلان اینکه به صورت کلی درست است که ما در حوزه قطعات از یک زنجیره تأمین بین المللی بایستی بهره ببریم، اظهار داشت: اما دنیا به این سمت حرکت می کند که اقتصاد به یک ابزار جنگ تبدیل می شود. کره ای ها خیلی از قطعات مورد نیاز را خودشان تولید می کنند و بحث صادرات هم وجود دارد. در چین هم خیلی از قطعات خودرو را تولید می کنند.
وی تصریح کرد: در توسعه محصولات خودرویی، تشکیل زنجیره ارزش و زنجیره تأمین در داخل را بایستی بعنوان یک اولویت در نظر بگیریم. درصورتیکه این اتفاق بیفتد، میتوان یک بازار بزرگی را در منطقه در اختیار داشته باشیم که از هر نظر اقتصادیست. هم اکنون بازار ما انحصاری است، زمانی می توانیم قیمت ها را آزاد نماییم که بازار از حالت انحصاری بیرون برود. حال از راه واردات یا به شکل پشتیبانی از بخش خصوصی واقعی باشد. باید آنها را وارد قیمت های رقابتی با خودروسازان نماییم تا بازار از انحصار خارج شود؛ در این شرایط میتوان آزادسازی قیمت داشت. هم اکنون به سبب انحصار، رانتی در صنعت خودرو وجود دارد که تنها در بخش خودروسازی پخش نمی گردد و در زنجیره تأمین خود سر ریز می شود. اگر بتوانیم شفافیت را در تأمین قطعات در خودروسازی ها ایجاد نماییم، یک برد بسیار بزرگی خواهیم داشت.
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: یکی از گلوگاه های تیراژ خودرو، قطعه است. قطعه ساز می تواند به طور مثال قطعه ای را نگه دارد تا تیراژ خودرو به آن مقدار نرسد؛ ازاین رو اگر شفافیتی در سامانه های تأمین قطعات باشد، دیگر با چنین چالش هایی مواجه نخواهیم شد. یک قطعه ساز نباید از ارزیابی هایی عبور کند که در آن امضاهای طلایی وجود دارد. در زنجیره تأمین، ساماندهی و ایجاد شفافیت هم ضروریست.
خلخالی در انتها با اشاره به این که برخی صنایع مادر در کشور وجود دارند که خودروسازی در آن دخالتی ندارد اما ما بایستی به صورت کلان در کشور آنها را در نظر بگیریم اظهار داشت: فولادی که توسعه می دهیم مناسب صنعت خودرو نیست. در واقع فولاد نرم که استفاده می شود این سبب می شود ایمنی در خودرو به صورت قابل توجهی پایین بیاید. زمانیکه بحث ایمنی مطرح است باید از فولادساز هم دعوت شود. همین مبحث در مورد چیپ ست ها هم وجود دارد آینده دنیا آینده الکترونیک است. اگر حالا از چیپ ست ها غافل شویم در آینده به مشکل بر خواهیم خورد.
به حذف قرعه کشی خوشبین نیستم
در ادامه فربد زاوه- دیگر کارشناس صنعت خودرو - نیز، با اعلان اینکه زمانیکه صحبت از میزان تقاضا بازار می شود، این یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه، فاکتوری از اقتصاد کلان بر مبنای میزان قدرت خرید مردم و قیمت کالاست که بایستی این میزان از مردم بتوانند خرید خودرو داشته باشند، اظهار نمود: عامل های اقتصاد کلان ما نشان میدهد که طی ۱۰ سال قبل یک سوم شده و اوج آن یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه بوده است. حال باید دید این میزان تقاضای براورد شده بر اساس چه محاسبه قیمت و بر اساس چه فروش محصولی تعیین شده است؟ با حذف قرعه کشی بایستی مشخص شود به طور مثال ۲۰۶، چه قیمتی (۱۴۰، ۳۰۰ یا ۴۵۰ میلیون تومان) داشته باشد، هر قیمتی که تعیین شود، میزان تقاضای خاص خویش را دارد.
وی با اعلان اینکه به حذف قرعه کشی خوشبین نیستم، اظهار داشت: به طور مثال چند شب گذشته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور برگشت قیمت ها را صادر کرد؛ در چنین وضعیتی، آزادسازی قیمت ها که پیش شرط حذف قرعه کشی است، قابل پذیرش نیست؛ چونکه حتی با حذف قرعه کشی، چاره ای جایگزین می گردد که چندان عاقلانه نخواهد بود.
زاوه تصریح کرد: اشکال کار از اینجاست که ما تصور می نماییم همه نیاز داخل را بایستی از داخل تامین گردد و در اختیار یک نفر هم نباشد تا انحصار ایجاد نشود. این در حالیست که صنعت خودرو صنعت تیراژ است. کل تیراژ دو خودروساز درسالی که گذشت ۸۰۰ هزار دستگاه بوده که برای دو مدل خودرو در یک پلت فرم، باز عدد پایینی است. در چنین فضایی صحبت از ساخت داخل چیپست و ECU و... به وضعیت اقتصادی فعلی ایران خواهد رسید.
این کارشناس صنعت خودرو ضمن تاکید براینکه صنعت خودرو کشور (همچون سایر صنایع با وضعیت بهتر) بایستی تلاش کند تمرکز تولید را خود بر روی یک یا دو مدل گذاشته و صادرکننده هم باشد و در ازای آن مردم آزادانه بتوانند هر خودرویی می خواهند، خریداری کنند. خاطرنشان کرد: تا زمانیکه مردم ملزم به استفاده از محصولات داخلی باشند، نتیجه می شود که به طور مثال ۴۰۵ از رده خارج و پژو پارس جایگزین می شود؛ آیا مشکل کیفیت پژو پارس حل می شود؟ این فضا دید غلطی است که وجود دارد.
منبع: forikharid.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب