عضو اتاق بازرگانی ایران:
توسعه صادرات چرخ تولید را می چرخاند
به گزارش فوری خرید عضو اتاق تجاری ایران با اشاره به این که توسعه صادرات به سبب گشایش بازارهای جدید می تواند تولید را رونق دهد، اظهار داشت: برای تحقق شعار سال نیاز به تجارت محصولات دانش بنیان داریم.
سید محمود حسینی شاهرودی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به این که صادرات تولیدات دانش بنیان راه حل تحقق شعار سال است، اشاره کرد: در سالهای اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، راهبرد اقتصاد مقاومتی را بعنوان راهکاری مؤثر در برون رفت از مشکلات داخلی، دور زدن تحریم ها و جهش اقتصاد ایران اسلامی بیان نموده و بیش از یک دهه با انتخاب شعارهای اقتصادی به تبیین اجزای نظریه اقتصاد مقاومتی پرداخته اند.
وی اضافه کرد: آنچه در کشور ما دغدغه تولیدکنندگان شمرده می شود فقط فرآیندهای تولید نیست بلکه یکی از الزامات رونق تولید و دغدغه تولیدکنندگان، توسعه بازار داخلی و خارجی است و بی شک افزایش بازارهای هدف صادراتی از حیث تنوع و تعداد می تواند در افزایش کیفیت و کمیت واحدهای تولیدی نقش بی بدیلی را ایفا نماید اما این مساله با توسعه تولیدات مبتنی بر دانش و فناوری و همکاری تنگاتنگ با شرکت های مدیریت صادرات بعنوان تسهیل کنندگان فرآیندهای پیچیده صادرات، امکانپذیر است.
عضو اتاق مشترک ایران و ارمنستان همین طور اظهار داشت: در یک دهه گذشته توسعه شرکت های دانش بنیان رشد چشمگیری داشته که نشانگر عزم جدی نخبگان دانشگاهی و ارتباط صنعت و دانشگاه است اما برای تحقق شعار سال می بایست دو مؤلفه مهم مدنظر مسئولان، نخبگان و کارآفرینان باشد، مؤلفه اول، اهتمام به تولیدات دانش بنیانی است که اشتغال آفرین باشد نه اشتغال زُدا.
حسینی شاهرودی همین طور با اشاره به این که سیاست های حمایتی ارگان های متولی مجموعه های خلاق و دانش بنیان به سمت توسعه شرکت های اشتغال آفرین حرکت نماید و از توسعه بی رویه و بی دقت صنایعِ دانش بنیانِ تکنولوژی محور جز در موارد ضروری جلوگیری شود، بیان کرد: بااینکه کشور ما درحال پیر شدن است و سرمایه انسانی و نیروی کارِ لازم در آینده نه چندان دور به امری حیاتی مبدل خواهد شد و در صورت عدم توجه به این مهم، بالاجبار باید به توسعه صنایع فناوری محور فکر کرد اما هم اکنون شرایط کشور مطالبه دیگری دارد.
وی با اشاره به این که مؤلفه دوم، توسعه صادرات غیرنفتی است، اضافه کرد: اگر خانواده بزرگ تولید به شرکت های متخصص برای صادرات تولیدات خود اعتماد کنند و رابطه متعهدانه و مستمری بین آنان شکل گیرد، هر دو مقوله تولید و صادرات به نحو تخصصی ادامه خواهد یافت.
این فعال اقتصادی حوزه صادرات و تجارت خارجی با اعلان اینکه در این میان اگر شرکت های دانش بنیان نیز حلقه مفقوده مسیر پیشرفت خود که تجاری سازی و توسعه صادرات است را کامل و با دانش، خلاقیت و نوآوری، مزیت رقابتی با سایر رقبای جهانی خود ایجاد کنند، اتفاقات مثبت تحسین برانگیزی در این عرصه رقم خواهد خورد، اظهار داشت: این راهکاری اساسی برای جهش تولید، رشد دانش بنیان ها، اشتغال آفرینی و صادرات پایدار می باشد.
منبع: forikharid.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب