معاون زیربنایی راه آهن به مهر خبر داد:

راه اندازی خط آهن رشت-آستارا به شركت ساخت و توسعه واگذار می شود

راه اندازی خط آهن رشت-آستارا به شركت ساخت و توسعه واگذار می شود

فوری خرید: معاون فنی و زیربنایی شركت راه آهن از انتزاع مسئولیت راه اندازی خط آهن رشت ـ آستارا از شركت راه آهن و بازگشت پروژه به شركت ساخت و توسعه آگاهی داد.



مازیار یزدانی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره اظهارات اخیر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در خصوص واگذاری راه اندازی خط آهن قطار سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان به شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور و انتزاع آن از شركت راه آهن گفت: نظر وزیر راه و شهرسازی این است كه پروژه های ریلیِ شروع نشده، در دست شركت ساخت باشد.
وی افزود: مسئولیت راه اندازی پروژه هایی همچون اصفهان ـ اهواز و رشت ـ آستارا مقرر است به شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل واگذار شود. ولی ساخت راه آهن تهران ـ قم ـ اصفهان در اختیار راه آهن است و شركت راه آهن اقدامات احداثی آنرا انجام می دهد.
معاون فنی و زیربنایی شركت راه آهن درباره واگذاری ساخت خط آهن رشت ـ آستارا به شركت ساخت در حالیكه قرارداد اولیه راه اندازی آن با همكاری جمهوری آذربایجان را شركت راه آهن به امضا رسانده است، تصریح كرد: فرآیند راه اندازی این خط به شركت ساخت واگذار می شود اما شركت راه آهن باز با شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور همكاری می كند.
یزدانی اضافه كرد: البته هنوز اجرای نظر وزیر راه و شهرسازی قطعی نیست چون باید بار دیگر به سازمان برنامه و بودجه عودت داده و از نظر صورت هزینه ها بررسی شود. مكاتبات اجرایی این اقدام با سازمان برنامه انجام شده است.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا كنسل شدن پرداخت ۵۰۰ میلیون دلاری كه جمهوری آذربایجان برای ساخت راه آهن رشت ـ آستارا قرار بود پرداخت كند، به سبب تحریم های ایران صحت دارد یا خیر؟ اشاره كرد: این مساله صحت ندارد؛ آذری ها به شدت پیگیر راه اندازی راه آهن رشت ـ آستارا هستند و مقرر است این هفته جلسه ای میان دو طرف در زمینه ساخت خط آهن رشت ـ آستارا (ایران) ـ آستارا (آذربایجان) اجرا شود. سرمایه گذاری آذربایجان در خط آهن رشت ـ آستارا به هیچ وجه منتفی نشده است.
یزدانی با اشاره به اینكه مشكلی میان ایران و جمهوری آذربایجان برای تبادلات مالی نداریم اظهار داشت: مقرر است آذری ها سهم مشاركت خود در پروژه خط آهن رشت ـ آستارا را به صورت دلار پرداخت كنند.
اسلامی: دولت تصویب كرده تا كلیه پروژه های زیرساختی ریلی به شركت ساخت و توسعه برگردد
به گزارش فوری خرید به نقل از مهر، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی یكشنبه ۲۱ بهمن در مراسم افتتاح یكی از پروژه های عمرانی استان اصفهان با اشاره به درخواست های نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی نسبت به تسریع در عملیات اجرایی راه آهن قطار سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان بیان داشت: تمامی پروژه هایی كه از شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به شركت راه آهن واگذار شده بود ۱۵ روز قبل در جلسه هیئت دولت عنوان شد تا باردیگر به شركت ساخت بازگردد؛ برای اینكه معتقدیم شركت راه آهن بعنوان بهره بردار مطرح است و اساس تأسیس شركت ساخت و توسعه باز برای ساخت و تكمیل پروژه های زیربنایی حمل و نقل بوده است.
اهمیت راه آهن رشت ـ آستارا
راه آهن رشت ـ آستارا تنها بخش باقی مانده از كریدور شمال ـ جنوب در خاك ایران است كه به شبكه ریلی متصل نیست. اتصال خط آهن ایران به شبكه ریلی آذربایجان و سپس شبكه ریلی شمال اروپا و روسیه، از اهمیت بالایی برای كشورهای مسیر به خصوص هند و روسیه بعنوان بزرگترین اقتصادهای مبدأ و مقصد این كریدور و همین طور دسترسی جمهوری آذربایجان به آب های آزاد برخوردار می باشد.
هزینه راه اندازی این خط آهن ۱ میلیارد دلار برآورد شده كه نیمی از آن (۵۰۰ میلیون دلار) را آذری ها و نیم دیگر را ایران سرمایه گذاری می نماید. آذرماه امسال محمدباقر نوبخت از گفت و گو با شركت های سرمایه گذار چینی برای مشاركت در راه اندازی این خط با استفاده از فاینانس آگاهی داده بود.
شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم و در فضای پسابرجام توانست طی مذاكراتی قرارداد سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری جمهوری آذربایجان در پروژه راه آهن رشت-آستارا را با شركت راه آهن این كشور و با حضور حسن روحانی و الهام علی اف رؤسای جمهور دو كشور به امضا برساند.
در حال حاضر راه آهن آستارای ایران ـ آستارای آذربایجان به طول ۱۰ كیلومتر در حال بهره برداری است.

1397/11/26
21:20:05
5.0 / 5
5524
تگهای خبر: اقتصاد , سازمان برنامه و بودجه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
فوری خرید